Juryvoorzitter Hans Lodders: “Innoveren is een noodzakelijke complexiteit”

Juryvoorzitter Hans Lodders: “Innoveren is een noodzakelijke complexiteit”

Hans Lodders is de voorzitter van de jury van Renew the Book – Innovation Award. Als zoon van een bibliothecaresse heeft hij het lezen met de paplepel toegediend gekregen. In zijn professionele leven is hij zelfstandig adviseur, projectmanager en business coach. Als kwartiermaker of programmamanager zet hij vaak nieuwe proposities en organisaties op, met name gericht op kennisuitwisseling en talentontwikkeling (zoals Wikiwijs, de Hilversum Media Campus en Schola Medica) en is lid van diverse raden van toezicht in zowel de zorg- als de culturele sector. 

Je bent juryvoorzitter van de Innovation Award. Wat is jouw visie op innovatie?

Innovatie of innoveren is een methode die vooral veel gebruikt wordt om nieuwe inkomsten te genereren. Er is een noodzaak om te innoveren, het is een must, als je wilt overleven als bedrijf, als sector. Maar vaak wordt een kleinschalig onderzoek naar ideeën binnen een organisatie al snel verward met ‘innoveren’.

Innoveren vind ik enorm boeiend, maar het lastiger dan je denkt. Wat belangrijk is als je wilt innoveren, is dat je écht in staat moet zijn om paradoxen binnen je organisatie goed te managen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat je zowel een vrije cultuur moet weten te realiseren binnen je organisatie waar de ruimte en het vertrouwen ontstaat om te experimenteren en te valideren. Maar je moet ook de structuur binnen je organisatie neerzetten waarin eventuele ideeën en innovaties kunnen landen en gerealiseerd worden. Want als een idee niet in een structuur landt, dan is de kans groot dat het bij een idee blijft.

Een ander voorbeeld van een paradox is dat je als organisatie of als aandeelhouder een sterke leidende visie vanuit de top wilt, maar daarnaast wil je ook de vrijheid bieden om innovaties te bedenken van onderaf. Met name voor managers in hoge functies binnen grote beursgenoteerde organisaties is het een uitdaging om onzekerheden die komen kijken bij innovaties (zekere kosten versus onzekere inkomsten), goed te managen. Het goed kunnen omgaan met een dergelijke paradox, met die spanning, dat is een grote uitdaging.

Innovatie is een veelgebruikte term, voor veel verschillende activiteiten, en gek genoeg klopt dat ook wel. Er komt ook van alles kijken bij innovatie: intuïtie, gevoel, het ontdekken van nieuwe competenties, falen, nieuwsgierigheid. En juist dat maakt dat innovatie bij veel ondernemingen, groot en klein, vaak moeilijk van de grond komt.

Grotere ondernemingen hebben te maken met bestaande financiële en organisatorische belangen, bestaande infrastructuren, stabiele verwachtingen. Dat zijn allemaal zaken waar innovatie haaks op kan staan. Dus een gezonde innovatiecultuur opbouwen bij ondernemingen waar die structuren de cultuur bepalen, is een grote uitdaging, Daarom lukt het vaak bij kleine en jonge ondernemingen beter, omdat ze wendbaarder en flexibeler zijn.

Ik zou innoveren geen noodzakelijk kwaad willen noemen, maar een noodzakelijke complexiteit. Het is hartstikke lastig om het goed te doen.

Hoe verhoudt het boekenvak zich tot innovatie, in jouw ogen?

Mijn idee over innovatie in het boekenvak hangt samen met mijn idee over lezen, zoals ik ook op de website www.renewthebook.com heb gezegd: Het via tekens overbrengen van abstracte concepten, los van tijd en plaats, is uniek. Lezen prikkelt je als mens. Lezen en boeken hebben misschien een wat ouderwets karakter, maar ze hebben wel hun eigen belangrijke plaats in de maatschappij en in de geschiedenis. De Innovation Award van Renew the Book is alleen al belangrijk om mensen aan het denken te zetten over hoe je in een veranderende maatschappij en veranderende tijd zo’n klassiek model kunt vernieuwen of er vernieuwende diensten omheen kunt bedenken.

Wat zijn volgens jou kansen tot innovatie in het boekenvak?

Ik vind het een lastige vraag om te zien wat de kansen zijn voor het boekenvak. Alleen al daarom is het goed om € 50.000, echt een fikse prijs, tegenover deze vraag te zetten. Maar ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat er kansen liggen in nieuwe samenwerkingen. Met platforms, met media, met andere kanalen. Als ik kijk naar mogelijkheden in andere industrieën, dan zouden daar misschien kansen liggen, maar ik weet het oprecht niet. Ik ben dus echt enorm nieuwsgierig naar de inzendingen.

Dus, aan de slag met de jury?

Als voorzitter van de jury zie ik mijn rol vooral als meewerkend voorman, bij staking van de stemmen zal ik zeker van me laten horen. Omdat de Innovation Award dit jaar zo’n brede scope heeft, ben ik blij dat we een jury hebben met een enorme kennis en expertise op uiteenlopende gebieden. Ik hoop dat we veel inzendingen mogen beoordelen!

Tot 15 januari 2021 kunnen innovaties worden ingediend op www.renewthebook.com.