Uitgevers geven btw-voordeel niet door aan consument
De verlaging van de btw op e-books en andere digitale publicaties die per 1 januari is ingegaan, heeft de consument niet bereikt. Dat meldt RTL Nieuws op basis van een rapport van het Ministerie van Financiën.
Begin dit jaar werd een groot deel van de digitale uitgeefproducten EU-breed onder het lage lokale btw-tarief gebracht. Voor Nederland betekende het dat er voortaan 9 in plaats van 21 procent btw verschuldigd was. Bij verder gelijke omstandigheden zou dat betekenen dat de verkoopprijs met zo’n 10 procent zou dalen. In januari daalden de prijzen inderdaad licht, maar inmiddels is de verkoopprijs weer terug op het niveau van eind vorig jaar, volgens de cijfers van het ministerie.
Vanuit uitgeversperspectief is het wel te begrijpen dat ze de mogelijkheid hebben aangegrepen. Jarenlang zijn de online-prijzen bepaald door het sentiment dat op internet alles gratis is en werden binnen de sector digitale producten als bijproduct van de papieren producten gezien. Inmiddels is het aandeel van digitaal zo groot geworden dat een evenredig deel van de productiekosten daaraan moet worden toegerekend, wat betekent dat hun prijs dichter bij die van de papieren producten komt te liggen. Maar de prijzen verhogen ligt gevoeliger dan prijzen niet verlagen.
Het is evenwel niet wat de politiek voor ogen had toen tot de btw-verlaging werd besloten. Coalitiepartijen VVD, CDA en D66 hebben daarom eind vorig jaar aan toenmalig staatssecretaris Menno Snel gevraagd om in de gaten te houden of de btw-verlaging wel echt tot lagere prijzen zou leiden. Nu dat niet het geval is, zijn ze ‘niet blij’.