Facebook gaat ook in Nederland factchecken
Facebook gaat in Nederland samenwerken met factchecking partners Agence France Presse (AFP) en Deutsche Presse-Agentur (DPA). DPA gaat maandag 30 maart van start met factchecken in Nederland. AFP begint daar dit voorjaar mee. Beide organisaties zijn gecertificeerd via het International Fact-Checking Network.
Facebook werkt wereldwijd samen met onafhankelijke factcheckers. Wanneer een factchecker beoordeelt dat content onjuist is, laat Facebook de post lager in de nieuwsfeed zien. Daardoor zien minder mensen deze content en voorkomt Facebook dat de content zich wijd verspreidt. Wanneer een bericht wordt bestempeld als onjuist, waarschuwt Facebook dat deze post is aangeduid als onjuist. Dit gebeurt bij mensen die de post zien of proberen te delen. Pagina's en internetdomeinen die herhaaldelijk onjuist nieuws delen, zullen ook hun distributie zien afnemen. Bovendien wordt het hun onmogelijk gemaakt om geld te verdienen en te adverteren.
Strategie
Facebook heeft een driedelige strategie om de kwaliteit en authenticiteit van de content in de nieuwsfeed te verbeteren. Deze bestaat uit:
- Verwijderen: Facebook verwijdert accounts en content die in strijd zijn met Facebook’s richtlijnen voor de community of het advertentiebeleid.
- Beperken: Facebook beperkt de verspreiding van misinformatie die niet direct tot (fysieke) schade leidt.
- Informeren: Facebook blijft mensen informeren door meer context te geven over de berichten die ze zien, onder andere door meldingen in de Nieuwsfeed op Facebook, of wanneer je zoekt op #coronavirus. Zo heeft Facebook naar eigen zeggen meer dan 1 miljard mensen doorverwezen naar bronnen van gezondheidsorganisaties zoals de World Health Organisation of in Nederland het RIVM.