DROG helpt bij het herkennen van desinformatie

DROG helpt bij het herkennen van desinformatie

Desinformatie en propaganda zijn van alle tijden. In landen met een vrije pers konden journalisten van serieuze media tot voor kort meestal een adequaat tegenwicht bieden met gedegen feitenonderzoek. De neergang van de traditionele kranten, radio en televisie en de opkomst van de sociale media heeft de strijd tegen desinformatie echter een stuk moeilijker gemaakt. Het nieuwe platform DROG wil consumenten daarom zelf weerbaarder maken tegen nepnieuws, propaganda en andere vormen van desinformatie.
 
Het verspreiden van onjuiste informatie voor politiek of commercieel gewin is zeker niet nieuw. Beroemd zijn de foto's van de Russische revolutie waar Stalin bijna een eeuw geleden zijn tegenstanders van liet wegretoucheren. Het internet in het algemeen en de sociale media in het bijzonder hebben de verspreiding wel een stuk makkelijker gemaakt.

Bovendien probeert in steeds meer landen de overheid de mond van de journalisten van serieuze media te snoeren, of ten minste twijfel te zaaien over de berichten die ze publiceren. Eén van de middelen die DROG inzet om lezers alert te maken op nepnieuws is een spraakmakende game waarbij je in de huid kruipt van een gewetenloze manipulator. De Engelse versie die onlangs werd gelanceerd kreeg veel aandacht van de internationale pers, van the Guardian en CNN tot Al Jazeera.