Non fictie in de lift dankzij bestsellers

Non fictie in de lift dankzij bestsellers


In 2007 groeide het genre non-fictie met maar liefst 10,8% ten opzichte van het jaar ervoor. 2007 was het jaar van Sonja Bakker (5 titels in de non-fictietoptien van dat jaar) en van Char die scoorde met The Secret. Het omzetaandeel van de honderd bestverkochte non-fictietitels bedroeg in 2007 20,8%: het hoogste aandeel in de afgelopen vijf jaar.

Met de afnemende populariteit van onder andere de Sonja Bakkertitels in 2008 nam de omzet die behaald werd met de top-100 non-fictietitels met ruim 25% af. In 2008 waren de bovenste honderd titels goed voor 15,7% van de totale non-fictieomzet in dat jaar. Opvallend is dat de titels buiten de tophonderd in 2008 wél een omzetgroei lieten zien (+4,6%). Dit zorgde ervoor dat de non-fictieomzet eind 2008 niet met al te slechte cijfers eindigde: -1,7%.

In de daaropvolgende jaren 2009 en 2010 daalde de omzet van non-fictie buiten de top-100 licht. Dat het jaar 2009 toch zo slecht eindigde voor de non-fictiemarkt (-7,1%) kwam door de grote daling van de bestverkochte honderd titels: -31% ten opzichte van 2008. 2009 was voor non-fictie dus een slecht bestsellerjaar met weinig echte knallers.

Eind 2010 veranderde deze situatie: met topsellers als Wij zijn ons brein, Jamie in 30 minuten, Congo, Life en Gezond slank met dr. Frank was er weer een breed aanbod aan bovengemiddeld verkopende titels. In 2011 groeide de omzet van de non-fictietophonderd hierdoor tot dusver met 26,8%. Opgeteld bij de stabiele basis van omzet buiten de tophonderd (de resterende titels leverden in 2011 nagenoeg evenveel omzet op als in 2010) staat het non-fictiegenre hiermee op een omzetplus van 2,5% ten opzichte van 2010. Geen kinderachtige prestatie in de huidige markt.

Bron: Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK Retail and Technology, september 2011.