Meer bezoekers dankzij betere service

Meer bezoekers dankzij betere service

Sites van de (semi-)overheid moeten zo ontworpen zijn dat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Dat betekent niet alleen dat ze op alle apparaten (oude en nieuwe pc’s, telefoons, tablets en dergelijke) goed weergegeven worden, maar ook dat de sites zo ontworpen en ingevuld zijn dat ook mensen met allerlei mentale en fysieke beperkingen de informatie moeiteloos kunnen raadplegen. Er is een flink pakket regels voor opgesteld: de webrichtlijnen. Eind 2016 zijn die vervangen door de Europese standaard EN 301 549.

Makers van andere sites zijn niet verplicht om deze regels te volgen, maar ook voor hen zijn ze nuttig. Door na te denken over hoe een site ook toegankelijk wordt voor mensen die bijvoorbeeld (kleuren)blind, doof of motorisch beperkt zijn, concentratieproblemen hebben of langzaam lezen, wordt de site ook beter toegankelijk voor mensen die geen beperkingen hebben. De oplossingen zijn vaak heel eenvoudig. Daarom hebben we de belangrijkste richtlijnen omgezet in adviezen voor iedere uitgeverij die een zo groot mogelijk publiek met haar site wil bereiken.