Sweek heeft 100.000 gebruikers
Sweek, het platform voor kosteloos mobiel lezen en schrijven, heeft afgelopen week haar honderdduizendste gebruiker verwelkomd, sinds de officiële lancering op de Frankfurter Buchmesse zeven maanden geleden. Schrijvers en lezers uit meer dan 100 landen maken gebruik van Sweek via de Android- en iOS-app en/of via de webversie.
Met Sweek kunnen auteurs binnen enkele minuten verhalen publiceren en lezers kunnen eenvoudig verhalen vinden en deze online en offline lezen. Ook gevestigde auteurs hebben zich bij Sweek aangesloten en uitgevers gebruiken Sweek als talent-scouting platform.
Het aantal nieuwe geregistreerde gebruikers ligt inmiddels op meer dan duizend per dag en er worden zo’n tweehonderd nieuwe verhalen per dag gepubliceerd. Sabine van der Plas, co-founder en marketing manager van Sweek: 'We zijn bijzonder blij dat het groeitempo veel hoger ligt dan verwacht. '
‘Sweek is er voor onder andere korte verhalen, blog posts, boeken en serialized writing: de never-ending stories’, stelt Veronika. ’We zien momenteel ook een duidelijke trend in micro-telling, hele korte verhalen van tussen de 100 en 250 woorden. De jongere generatie van circa 14 tot 25 jaar is hier zeer actief in, zowel op het vlak van lezen als schrijven.’
Met Sweek kunnen auteurs binnen enkele minuten verhalen publiceren en lezers kunnen eenvoudig verhalen vinden en deze online en offline lezen. Ook gevestigde auteurs hebben zich bij Sweek aangesloten en uitgevers gebruiken Sweek als talent-scouting platform.
Mobiele generatie
Sweek is er voor iedereen en mikt met name op de doelgroep die 24/7 met de smartphone in de weer is. ‘Deze groep leest nog wel, alleen consumeert anders’, aldus Veronika Kartovenko, co-founder en Business Development Manager van Sweek. ‘Net als in veel andere branches, claimt de smartphone nu ook een vooraanstaande rol in de uitgeefindustrie. Met Sweek zijn we bezig een bepalende stap naar de toekomst van het uitgeven te zetten.’Het aantal nieuwe geregistreerde gebruikers ligt inmiddels op meer dan duizend per dag en er worden zo’n tweehonderd nieuwe verhalen per dag gepubliceerd. Sabine van der Plas, co-founder en marketing manager van Sweek: 'We zijn bijzonder blij dat het groeitempo veel hoger ligt dan verwacht. '
Schrijven en lezen wordt sociaal
Veronika: ‘Sweek maakt de afstand tussen schrijver en lezer minimaal. Lezers kunnen verhalen volgen, liken en delen op social media en ze kunnen feedback geven aan de auteur: dit zorgt voor directe communicatie. Lezers vormen gezamenlijk een community. Auteurs kunnen met één druk op de knop al hun volgers – hun fanbase – bereiken. Vergeleken met de huidige situatie, waar lezen een solitaire bezigheid is en de auteur niet weet wie de trouwe lezers zijn, is dit een revolutie voor de uitgeefbranche. Ik denk dat dit een van de belangrijkste redenen is dat Sweek vanaf het begin al massaal wordt omarmd.‘‘Sweek is er voor onder andere korte verhalen, blog posts, boeken en serialized writing: de never-ending stories’, stelt Veronika. ’We zien momenteel ook een duidelijke trend in micro-telling, hele korte verhalen van tussen de 100 en 250 woorden. De jongere generatie van circa 14 tot 25 jaar is hier zeer actief in, zowel op het vlak van lezen als schrijven.’