Boekenbranche onder vuur

Boekenbranche onder vuur


Donk en Van der Meer hebben in het stuk kritiek op Renew the Book, volgens hen is dit initiatief een voorbeeld van het feit dat de uitgeverswereld (en zij bedoelen specifiek de boekenbrance) geen idee heeft waar het heen zou moeten.
De kritiek van Donk en Van der Meer behelst een aantal punten:
  • Zij vinden dat uitgevers met hagel schieten door veel te veel boeken uit te geven en dat auteurs daardoor ook slecht behandeld worden.
  • Het e-book breekt niet door omdat uitgevers het downloaden duur en ingewikkeld hebben gemaakt
  • Auteursroylaties zijn laag en worden laag gehouden door uitgevers. Een vertegenwoordiger van een uitgeverij verdient meer aan een titel dan de auteur.
  • UItgevers doen maar wat in de hoop dat er een keer iets goeds tussen zit. Er is te weinig aandacht voor de inviduele titels.
Donk en Van der Meer willen dat anders doen. Zij vinden dat een auteur beter betaald kan worden, juist als een uitgeverij minder titels gaat uitgeven. Das Mag gaat 15 titels per jaar uitgeven. Zij willen een uitgeverij die een band heeft met zijn auteurs en die hen een goed podium kan geven, letterlijk en figuurlijk. Het e-book gaat hun uitgeverij gratis meegeven bij de papieren versie en die papieren versie zal met zorg en liefde vormgegeven worden. "De lezer zal weten dat we op geen van onze boeken hebben beknibbeld met onze aandacht, liefde en ja, portemonnee".

Drie gekende uitgevers worden door de krant om een reactie gevraagd. Geen van drieën herkent zich in het beeld dat Donk en Van der Meer schetsen. Alle drie geven aan al minder boeken per jaar uit te geven
  • Mizzi van der Pluim (uitgever Atlas Contact, wat zou zij trouwens van de stap van Cornelisse vinden?): zij wijst op het feit dat het gratis meegeven van een e-book nog door wat regels beperkt wordt. Zij zegt dol te zijn op concurrentie en juicht de komst van Das Mag Uitgeverij toe.
  • Erik Visser (uitgever De Geus) wijst op het belang van internationale verkoop van je auteurs en ook hij wijst op het e-book en gaat in op de kostprijs van een e-book en het kleine verschil met papier wat dat betreft
  • Joost Nijsen (Podium) stelt dat de aandacht die Das Mag als uniek claimt al door veel uitgeverijen op die wijze bedreven wordt. HIj erkent wel de ondergeschoven psoitie van het e-book en de achterblijvende verkoop daarvan. Voor de rest noemt hij hun stuk 'gebakken lucht, bedoeld om aandacht vor hun crowdfundingsactie te krijgen' Hij belsuit: "Dit zou nog draaglijk zijn als ze met nieuwe ideeën kwamen in boekverzorging of marketing of auteursbegeleiding, maar daarvan nog geen spoor".

De discussie zal zeker voortgaan... lees hier wat Das Mag zegt anders te gaan doen.; Lees hier de volledige reacties van de 3 uitgevers en het opiniestuk

Dwarsdenkers & Friskijkers
inct.spiratie 2015: het uitgeverscongres van Nederland

 

 

Aanmelden & meer info: www.inctspiratie.nl