Ebru Umar: Ik zit er niet in voor de centen

Ebru Umar: Ik zit er niet in voor de centen


Umar voelde zich in deze baan helemaal niet op haar plaats dus stapte zij over naar Noordhoff Uitgevers, toen nog Wolters Noordhoff, waar ze begon als business development manager. “Ook die baan vond ik eigenlijk het eigenlijk superstom, want van al die ideeën kwam toch nooit iets terecht in de praktijk”.

Umar kwam tot de conclusie dat het corporate spel eigenlijk niets voor haar was. Het schrijven voor de site van Van Gogh kwam dus als een welkome afleiding. Het succes echter van die columns, ontging Kluwer niet en dus werd er een manier gezocht en gevonden om van Umar af te komen: “Mijn functie werd opgeheven en we moesten dus om de tafel om te bespreken wat ik dan moest gaan doen. Een goede afscheidsregeling was het gevolg”.

Nadat Umar een stulpje in Turkije had gekocht en in de zon op het strand haar stukjes tikte, bekroop haar toch een gevoel van verveling: “Ik leefde als een soort pensionado. Dus ging ik bedenken wat ik zou willen. Ik zou best de baas van Opzij willen worden, maar daar denken ze natuurlijk nooit aan iemand zoals ik. Ik heb zelfs gedacht aan het overnemen van de titel toen het in de etalage stond, maar zelfs toen namen ze dat niet serieus”. Waar ze haar wel serieus namen was bij Sanoma. Het magazine Fab stond daar ter overname en Umar wist deze titel te bemachtigen. Ze maakte, samen met uitgever Sandy Wenderhold van Fab een magazine voor ondernemende vrouwen.

“Op dit moment kost het blad ons nog tijd en geld, maar we naderen nu wel het break-even punt. Als je me vraagt wat we anders hadden kunnen doen zou ik zeggen dat ik Sandy Wenderhold nog voor de aankoop erbij had moeten betrekken. Misschien dat we dan wat minder impulsief en wat zakelijker te werk zouden zijn gegaan.
Umar heeft een duidelijke kijk op haar eigen ondernemen. “Waarom moet alles wat je koopt in waarde vermeerderen? Bedenk ook dat als je voor een bedrijf werkt, je voor een ander werkt. Dan is het moeilijk om de drang van meer en meer te weerstaan.”

Met Fab doet Umar het ook anders. “Wij doen het voor onszelf niet voor aandeelhouders of managers. We willen naast het blad nog evenementen gaan organiseren en uiteindelijk ook partijen die content hebben laten betalen om Fab als doorgeefluik te gebruiken. Je bent als blad een doorgeefluik, dus waarom zou je je daar niet voor laten betalen?”.
Umar heeft een eigenzinnige kijk op ondernemen en uitgeven en die visie zal ze op inct.spiratie delen met de bezoekers. Dan zal ze verder ingaan in op het hoe en waarom van Fab en hoe zij als ‘dwarse’ maker van Fab een succes wil maken.

Ebru Umar is één van de dwarsdenker en friskijkers die u op 11 november a.s. tijdens inct.spiratie zullen uitdagen en tot nadenken zullen aanzetten. 


inct.spiratie

11 november 2015
Meer informatie / Aanmelden