Een wake-up call voor uitgevers

Een wake-up call voor uitgevers


Van huis uit is Rotmans een wiskundige. Hij studeerde wiskunde in Delft en kwam daar tijdens zijn afstuderen in aanraking met het fenomeen klimaatverandering. Zijn afstudeeropdracht deed hij bij het RIVM en daar ontwikkelde hij een model om te de veranderingen die het klimaat veroorzaakt in kaart te brengen. Dit model, het IMAGE model, was het eerste integrale klimaatmodel ter wereld, dat gebruikt werd binnen de IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) en bij de onderhandelingen voor het Kyoto-protocol.
In 1990 promoveerde hij op het IMAGE model aan de Universiteit van Maastricht. In 1992 werd hij eerst part-time hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht en in 1997 voltijds hoogleraar ‘Integrated Environmental Assessment’.
In 1998 richtte hij  ICIS op, het International Centre for Integrated assessment and Sustainable development.
In 2004 werd Rotmans hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar hij het onderzoeksinstituut DRIFT (Dutch Research Institute For Transitions) startte. Hier wordt onderzoek gedaan naar transities, radicale maatschappelijke omwentelingen en de mogelijkheden om die te beïnvloeden, via transitiemanagement.

Rotmans propageert het kijken en praten met andere sectoren. “Iedereen zit in hetzelfde schuitje, iedere sector worstelt met de invloeden van digitalisering, de veranderingen in de keten en het feit dat de consument steeds meer zijn eigen producent kan worden. Het is goed om daarbij van elkaar te leren. 10 jaar geleden vertelde ik eigenlijk al hetzelfde verhaal. Toen in eerste instantie aan de ‘harde industrie’ zoals energie, bouw en dergelijke maar nu ook steeds meer aan sectoren als de zorg, onderwijs en dus ook media”.

“Ik heb voor de uitgeverij zeker een verhaal te vertellen, sterker nog een soort wake-up call die een aantal van hen zeker slapeloze nachten zal gaan opleveren. Net als in andere sectoren staat de uitgeverij een ‘slachting’ te wachten.” Rotmans wil hierbij geen onheilsprofeet zijn maar hij wil juist degene zijn die kan aangeven hoe je die slachting kunt ontlopen. “Ik zie nog teveel dat verandering wordt gezocht in bestaande ketens en in bestaande modellen, maar uiteindelijk zul je veel meer moeten doen en zal het veel ingrijpender zijn: bedrijven moeten nieuwe dienstverlening, een nieuwe plaats en vooral ook nieuwe waardes moet gaan creëren”

Rotmans durft er wel een fles whisky op te zetten dat hij de uitgevers op inct.spiratie serieus aan het denken krijgt en de uitspraak over slapeloze nachten is ook geen loze opmerking. Op 11 november kunt u het zelf komen ervaren.

 


inct.spiratie

11 november 2015
Meer informatie / direct aanmelden