Voorzichtig met apps en privacy

Voorzichtig met apps en privacy

In sommige kringen mag dan hard geroepen worden dat privacy niet meer van deze tijd is, een hoop gebruikers van apps (je klanten) én de overheid denken daar anders over. Wie een app (of een website, maar daar gaat dit artikel niet over) publiceert en daarmee opzettelijk of als bijproduct persoonlijke gegevens van gebruikers of bezoekers verzamelt, moet daar zorgvuldig mee omgaan. Bovendien moet je duidelijk communiceren over het doel van het verzamelen en het gebruik van de gegevens.


Wie een app op een smartphone zet, krijgt standaard de vraag of de app toegang mag hebben tot een aantal onderdelen van en gegevens op het toestel. Dat een app van de WiFi-verbinding gebruik wil maken, zal niemand verbazen. Maar waarom moet een app die geen gelokaliseerde informatie biedt, toch toegang hebben tot de GPS? Vaak blijft het de vraag waarvoor je als gebruiker toestemming verleent. Daarbij het is meestal ja of nee, alles of niets. Wie geen toestemming geeft, mag de app niet gebruiken. Hoewel het in de praktijk gebruikelijk is dat app-leveranciers om ruime toestemming vragen en weinig vertellen over hun bedoelingen (volgens Brits onderzoek informeert 85% van de apps de gebruikers onvoldoende) is dat geen excuus om dat ook te doen. De klant vraagt om openheid, de wet om degelijkheid.