Kennismaken met de sprekers van inct.spiratie 2024: Juliette Goetzee
Juliette Goetzee is sinds 3,5 jaar managing director bij Nextens, onderdeel van Relx, het oude Reed Elsevier. Daarnaast is ze binnen haar divisie ook verantwoordelijk voor innovatie. Alle reden om haar te vragen voor een closing keynote op inct.spiratie
Voordat Juliette bij Nextens aan de slag ging, was ze werkzaam binnen Elsevier waar ze bij Science verantwoordelijk was voor Product & Technology. Daarvoor was ze in Noord-Amerika werkzaam als Sales Manager voor Brill.
Nextens is de imprint binnen Relx waar onder meer de fameuze Belasting Almanak en andere producten voor belastingaangiftes aan een nieuw, digitaal, leven zijn begonnen. In haar rol bij innovaties komt Juliette vanzelfsprekend in aanraking met AI. Maar helemaal nieuw is AI volgens haar niet: “AI zit al langer in onze producten en daarnaast speelt AI nu natuurlijk ook een rol in werkprocessen, klantenservice en content-creatie”.
Nieuwe fase in doorlopende transformatie
Op Nijenrode doceert Juliette over digitale transformatie. “Het is een brede misvatting dat digitale transformatie iets is dat stopt. Digitale transformatie betekent niet alleen de transitie van print naar digitaal. Iedere fase heeft weer een nieuwe innovatie en zorgt voor weer een transformatie. GenAI is weer zo’n fase.”
Volgens Juliette is dat ook het verhaal van Relx: “We waren al een aantal keren ten dode opgeschreven volgens de buitenwacht. Iedere keer dacht iedereen dat een innovatie ons einde zou betekenen. Niets is minder waar. Je moet zorgen dat je mee gaat in de innovaties, je wordt namelijk ingehaald door mensen die het gebruiken, niet door de techniek zelf.”
Volgens een recent onderzoek zal 98% van de bestaande banen worden geraakt door Gen AI, maar zal slechts 2% vervallen. “Het werk wordt wel anders, maar niet overgenomen. Eigenlijk zijn alle digitale ontwikkelingen die op inct.spiratie worden besproken verschillende fases in de digitale transformatie. Het is een mindset, je moet bijblijven en meedoen. Om je eigen model levend te houden wordt je gedreven door de wereld om je heen, niet zozeer door je eigen businessmodel.”
Gebruikers nieuwe technieken als concurrent
“Ooit was Google net zo’n disruptieve bedreiging als AI. Eigenlijk zijn veel problemen die we nu zien niet anders dan toen Google de wereld op z’n kop zette. Het is de toegankelijkheid en het gemak dat nu de verandering in gang zet. Onze concurrent is niet zozeer een conculega als Kluwer, maar de kleine start-ups die innovatieve dingen doen met data en AI.”
“Onze legacy kan remmend zijn. Techniek is zo makkelijk te krijgen, alles wordt toegankelijker en daarmee zijn de hordes voor start-ups ook weg. De buitenwereld heeft de power.”
Over de toekomst is Juliette best positief, als je als uitgever maar mee gaat in de ontwikkelingen en de transformaties blijft zien als een continuüm: “Vroeger hadden uitgevers aanzien, wij konden iets wat anderen niet goed konden doen, maar dat is het verleden. Nu kunnen wij andere dingen die niet veel anderen kunnen, ook gedreven juist door de eerder genoemde legacy, die ook in ons voordeel werkt. Onze klanten worden jonger en omarmen vernieuwingen. En uiteindelijk zal AI net als Google een commodity worden.”
In haar closing keynote zal Juliette verder ingaan op digitale transformatie, de invloed van AI en hoe zij met Nextens daar specifiek op inspeelt