Kennismaken met de sprekers van inct.spiratie 2024: Pauline de Bruijn
Pauline de Bruijn is oprichter van het platform Proudies. Misschien gaat er bij die naam niet direct een belletje rinkelen, dat kan: Proudies is een onlangs gestart platform dat zich richt op 60-plussers. We spreken Pauline over het hoe en waarom van dit platform.
Het is eigenlijk best opmerkelijk, een platform voor 60-plussers dat gerund wordt door een team van jonge vrouwen, met een aantal ouderen als ambassadeurs. Dat maakt nieuwsgierig, in eerste instantie naar de persoon achter het platform, Pauline de Bruijn.
“Ik heb bedrijfskunde gestudeerd in Rotterdam en ben eigenlijk altijd wel op één of andere manier bezig geweest met ondernemen. Na mijn studie kwam ik in de wereld van de consultancy terecht, maar na verloop van tijd begon het wel te kriebelen en wilde ik toch meer richting ondernemen. Werken bij een groot consultancybedrijf is toch ook een beetje een gouden kooi en ik wilde voorkomen dat ik daar in zou blijven hangen.”
Vitale zestigers
Pauline zag dat er in de ouderenzorg mogelijkheden lagen voor innovaties. In die tijd ging haar vader met pensioen en dat bracht Pauline op een volgend idee: “Ik zag dat die doelgroep, de vitale zestiger eigenlijk helemaal niet goed bediend werd. De beeldvorming over die groep is eigenlijk iets van tien of twintig jaar geleden. Ik zag bij mijn eigen vader dat het hier om mensen gaat die nog midden in het leven staan en nog van alles kunnen en willen doen.”
Pauline begon een online academy met schilderlessen voor ouderen. De werknaam daarvan, Proudfitters, werd in de wandelgangen al snel afgekort tot Proudies en daarmee was de naam van het platform een feit. Het platform werd steeds verder uitgebreid met naast lessen ook content over leuke activiteiten en andere relevante zaken voor de doelgroep.
“Ik ontdekte al snel dat de groep 60-plussers over één kam werd geschoren en dat ook mediabureaus moeite hadden om deze doelgroep goed te omschrijven. Vaak hadden ze segmenten die liepen tot ongeveer 45 of 50 jaar en daarboven was het één grote groep. We moeten dus wel een lange adem hebben om bureaus en merken te overtuigen, maar dat gaat steeds beter”.
Gratis content, kortingen op activiteiten voor abonnees
De kern van Proudies is een nieuwsbrief met inmiddels meer dan 32.000 abonnees en een website met 130.000 unieke views. “Alle content is bij ons gratis, abonnees krijgen kortingen bij toegang tot events, activiteiten en cursussen. Het businessmodel zit dus een beetje bij verkoop van onze cursussen en abonnement, maar ook bij de marketingdata die we verzamelen. Daar hebben we inmiddels Proudies Agency voor opgericht. Daarnaast is een belangrijke bron van inkomsten de branded content die we maken. Wij zijn zeker geen journalisten, dus ik vind niet dat we onze lezers geld kunnen vragen voor onze content. We gebruiken de content vooral om de community op te bouwen en van daaruit kunnen we ons businessmodel voeden door de branded content, de marketing data en een beetje door de activiteiten.”
De inspiratie voor dit model haalt Pauline onder meer bij The Morning Brew, een gratis nieuwsbrief die zich vooral richt op millennials en meer dan drie miljoen lezers heeft. “Daar betaalt een adverteerder voor branded content zo’n 20K en dat is voor ons toch ook een beetje waar we naar toe zouden willen. Wat goed is aan The Morning Brew is dat die branded content ook native is, dus het leidt niet af van de andere content. De activiteiten die we organiseren brengen ook wel iets op, maar die organiseren we toch vooral om mensen bij elkaar te brengen. Het bouwen van een sterke community is heel belangrijk.”
Proudies wordt gemaakt door vijf mensen, waarvan er drie in loondienst zijn. De anderen zijn zzp’ers en als het aan Pauline ligt moet dit gaan groeien, maar dan vooral met die flexibele schil van zzp’ers.
Op inct.spiratie zal Pauline dieper ingaan op wat Proudies is, hoe deze community een verdienmodel kan hebben en hoe je dus niet vanuit content, maar vanuit een andere hoek ook media-ondernemer kunt zijn.
MEER INFO & AANMELDEN