Expertpanel - René Bego: Stijf Konijn
Er is wel eens wat voorzichtige kritiek op deze gang van zaken, met name van de boekverkopers die zich afvragen wat ze eigenlijk aan moeten met al die tienduizenden nieuwe titels die per jaar verschijnen. Maar 'in the end' gold dan toch altijd het adagium 'het is altijd zo geweest'. ‘Geïllustreerde content is uitermate kostbaar om zelf te produceren, dus we moeten wel meedoen met die buitenlandse producties vanwege ons kleine taalgebied. En ja, we moeten wel veel inkopen want je weet van te voren natuurlijk nooit wat de nieuwe bestseller gaat worden’.
Inmiddels is Leiden in last bij dit soort uitgevers, de verkopen van titels lopen fors terug. Veel praktische content is inmiddels gratis te raadplegen via internet en allerlei nieuwe vormen van distributie dienen zich aan, waarbij tablets en smartphones de meest opvallende zijn. Vormen van distributie die in al in die honderdduizenden licentiecontracten die de laatste 40 jaar zijn afgesloten, natuurlijk niet zijn meegenomen.
En nu zou dan de vrolijkheid in dit stuk de boventoon moeten gaan voeren: grijp deze ontwikkelingen aan om alsnog zelf met content aan de slag te gaan, maak kennis met alle nieuwe vormen van distributie de er zijn en bekijk eens of je je markt kan vergroten.
En daar gaat het dus mis: de laatste 2 jaar wordt er ontzettend veel vergaderd, gesproken, gecongresseerd en geschreven over dit onderwerp, maar praktisch gezien gebeurt er uiteindelijk maar ongelofelijk weinig. We vinden onze markt nog steeds te klein om zelf serieus content te ontwikkelen, we kunnen toch niet op tegen de reuzen Apple, Google en Amazon, we weten er eigenlijk nog te weinig van deze nieuwe markten dus laat anderen maar het voortouw nemen, wij wachten wel af en springen later wel op de rijdende trein.
Naar mijn mening kan je jezelf deze houding niet langer veroorloven: binnen nu en 5 (3?) jaar zal de markt totaal veranderd zijn en wie nu niet meegaat in een andere manier van uitgeven bestaat straks eenvoudigweg niet meer. Nú is er nog enige leertijd om kennis te maken met een hele nieuwe wereld. Een wereld waarin we zelf content zullen moeten gaan maken, een wereld waarin we met onze lezers zullen moeten communiceren, een wereld waar we over de landsgrenzen zullen moeten gaan kijken, een wereld waarin we zullen moeten samenwerken met partners die niet uit de branche komen, een wereld waarin geen vaste boekenprijs is en een wereld waarin het hebben van eigen ideeën cruciaal is. Eigenlijk een wereld dus waar tal van kansen liggen en ongelofelijk veel potentieel.
Maar dan zal er wel wat moeten veranderen in onze huidige wereld waarin we als een stijf konijn met opengesperde ogen zitten te kijken in de koplampen van een enorme truck die met een noodgang op ons afkomt.