Inge Vander Velpen (Acco): 'Niets gaat meer terug naar het oude'
Inge Vander Velpen is de nieuwe CEO bij het Vlaamse Acco. Haar blik op de toekomst is vrij duidelijk: “Corona heeft alles veranderd, zowel voor studenten als voor docenten. Niets gaat meer terug naar het oude, dus we moeten deze nieuwe werkelijkheid omarmen om relevant te blijven”. Een gesprek over educatie, de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland en de toekomst van educatief uitgeven. Inge is één van de sprekers op inct.spiratie op 23 november a.s.
Inge Vander Velpen is overgekomen van Uitgeverij Averbode|Érasme, waar zij werkte als business director en lid was van de directie. Daarvoor werkte zij bij een aantal gerenommeerde bedrijven. Zo werkte ze bijna vijftien jaar bij Boondoggle, een bureau onder meer gespecialiseerd in online marketing en advertising. Vervolgens was ze vier jaar COO bij &KOO, het communicatie- en marketingnetwerk van Cronos. Na enkele jaren in een consultancyomgeving wou ze weer zelf de handen uit de mouwen steken. Zo kwam ze terecht bij Uitgeverij Averbode. Ze was er de afgelopen twee jaar directielid, verantwoordelijk voor marketing, sales en het atelier waar print, digital en blended producten worden gemaakt. Vander Velpen maakte hier kennis met de educatieve uitgeefwereld. Nadat Plantyn eerder dit jaar de overname van Averbode bekendmaakte, kwam de uitdaging bij Acco op haar pad en besliste ze de overstap te maken.
Leren en groeien
“Ik ken Acco heel goed omdat ik, net als zovele anderen, als student bij de start van mijn studies een Acco-aandeel kocht. Wat ik toen al mooi vond, en nu nog steeds, is dat Acco een coöperatieve organisatie is, in 1960 opgericht door en voor studenten met als doel studiemateriaal terug betaalbaar te maken. Dat unieke gegeven willen we de komende jaren graag voluit inzetten op alle vlakken: van beleid tot communicatie. We willen in alles wat we doen de beleving van de studenten centraal stellen”, vertelt Inge Vander Velpen. “Maar leren stopt niet na het behalen van een diploma. In deze steeds evoluerende wereld is het belangrijk dat je blijft leren en groeien, zowel persoonlijk als professioneel. Een leven lang leren is een cruciale attitude geworden als je relevant wilt blijven in onze samenleving in beweging. Die houding van een leven lang leren, die diep in het DNA van Acco verweven zit, spreekt me ontzettend aan.”
Inge ziet veel groeikansen voor Acco omdat het een coöperatie is met meer dan 230.000 aandeelhouders en een heel sterke band heeft met de student. “Het potentieel van Acco reikt verder dan het hoger onderwijs, want leren doe je ook tijdens je professionele carrière. Naast het verder uitbouwen van Acco Learn for Business, de Acco-start-up die online en blended learning solutions ontwerpt voor bedrijven, zal Acco in de toekomst blijven innoveren op het vlak van producten, diensten en technologie om zo de visie inzake een leven lang leren als uitgeverij, drukkerij en shops nog beter uit te dragen”.
Steeds meer hybride
Volgens Vander Velpen komt de toekomst niet op ons af, maar is hij er al. De vraag die daarbij gesteld moet worden is ‘welke producten en/of diensten kunnen we gaan aanbieden’. Op dit moment krijgen middelbare scholieren al een laptop en daarmee is weer een stap gezet in de digitalisering van het onderwijs. “Het was natuurlijk al heel digitaal, maar het hybride karakter van het onderwijs wordt steeds sterker. Daarbij is het klassieke boek niet meer het primaire middel, maar veelal de digitale omgeving. We kunnen ons heel veel diensten voorstellen die hier een rol zouden kunnen spelen, maar het is moeilijk de ontwikkeling precies te duiden. We hebben wel al een digitaal platform, dus je zou kunnen stellen dat we in een overgangsfase zitten. Daarbij hebben we gelukkig nog voldoende inkomsten uit de boeken. Die inkomsten worden wel minder, maar we kunnen in ieder geval de overgang goed voorbereiden.”
Het Vlaamse educatieve landschap
Acco richt zich voornamelijk op het hogere onderwijs en Vander Velpen stelt dat Vlaanderen (België) qua digitalisering wat achterloopt op Nederland: “Het fenomeen digitale bibliotheek is in België in het hoger onderwijs nog geen vanzelfsprekendheid. Wij kijken voor trends rondom deze ontwikkeling dan ook vooral naar Nederland. België is hierin wat conservatiever, er zijn nog verplichte boekenlijsten. Voor ons is digitaal aanbod dus wel belangrijk, maar we doen dit voetje voor voetje. Onze dependance in Den Haag helpt hierbij, daardoor hebben we een goede inkijk in de ontwikkelingen in Nederland”.
Vander Velpen ziet dus voldoende uitdagingen voor Acco, want dat de wereld sinds corona blijvend veranderd is, staat voor haar als een paal boven water. Op inct.spiratie zal Vander Velpen schetsen hoe het Vlaamse educatieve landschap er uitziet en welke rol Acco speelt en wil gaan spelen. Daarbij zal zij ook de uitdagingen waarvoor zij staan benoemen.