Nederlands 'Crowdynews' breekt door in VS
Het bedrijf achter Crowdynews is het Groningse Elkoog B.V., een bedrijf dat zich bezighoudt met het toegankelijk maken van social media content. Elkoog B.V. heeft met Crowdynews de wereldwijde primeur van dit soort technologie.
"Door Twitter is de druk om snel te publiceren toegenomen. Er is meer informatie en dus meer werk. Tussen de Tweets kan nieuws zitten", stelt Patrick Selbach, adjunct-hoofdredacteur van persbureau ANP vorige week in de Volkskrant. Bas Broekhuizen, docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden, is het in hetzelfde artikel met Selbach eens: "Twitter is snel en verleidt de journalist om sneller te werken. Het nieuws komt steeds sneller en dat staat op gespannen voet met de betrouwbaarheid. Er worden sneller fouten gemaakt. Kan een journalist kiezen wel wederhoor toe te passen in de krant, maar op Twitter niet?"
Oplossing
"Crowdynews' oplossing ligt erin beide media op de juiste manier met elkaar te combineren", begint Edwin Kuipers, oprichter van Elkoog B.V. "Wij zijn een jaar geleden begonnen met ontwikkelen, en hebben nu precies op tijd - bovendien met voorsprong - het antwoord op Twitter voor de zoekende media. Crowdynews combineert het snelle niet-geverifieerde nieuws van Twitter met de kwaliteit van artikelen waarvoor wél wederhoor is toegepast. Met Crowdynews versterken beide media elkaar en is er opeens een oplossing voor de verschillende individuele tekortkomingen."
"Dit kan alleen met Crowdynews technologie", gaat Kuipers verder. "Twitter feeds die we tot nu kennen zijn statisch, handwerk, en ongesorteerd: Gebaseerd op enkele handmatig ingegeven keywords wordt een simpele zoekopdracht op Twitter uitgevoerd, zonder enige vorm van filtering op (platvloerse) taal, noch sortering op relevantie."
Crowdynews is erg ambitieus, vanzelfsprekend trots en gesterkt door het feit dat deze gerenommeerde kranten voor een klein clubje uit Groningen kiest.
"Er zijn 3.500 online kranten in de Verenigde Staten", gaat Kuipers verder. "En Crowdynews is bovendien prima geschikt voor andersoortige online uitgaven die bijvoorbeeld aan maandbladen of glossy's gekoppeld zijn. Verder is de markt natuurlijk niet beperkt tot de VS. Er zijn wereldwijd naar schatting zo'n 12.000 online kranten die in totaal goed zijn voor 1.200 miljard pageviews per jaar. Een prachtige markt waar wij een belangrijk deel van gaan bedienen. Dit is een heftige, maar fantastische tijd voor ons bedrijf."
"Door Twitter is de druk om snel te publiceren toegenomen. Er is meer informatie en dus meer werk. Tussen de Tweets kan nieuws zitten", stelt Patrick Selbach, adjunct-hoofdredacteur van persbureau ANP vorige week in de Volkskrant. Bas Broekhuizen, docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden, is het in hetzelfde artikel met Selbach eens: "Twitter is snel en verleidt de journalist om sneller te werken. Het nieuws komt steeds sneller en dat staat op gespannen voet met de betrouwbaarheid. Er worden sneller fouten gemaakt. Kan een journalist kiezen wel wederhoor toe te passen in de krant, maar op Twitter niet?"
Oplossing
"Crowdynews' oplossing ligt erin beide media op de juiste manier met elkaar te combineren", begint Edwin Kuipers, oprichter van Elkoog B.V. "Wij zijn een jaar geleden begonnen met ontwikkelen, en hebben nu precies op tijd - bovendien met voorsprong - het antwoord op Twitter voor de zoekende media. Crowdynews combineert het snelle niet-geverifieerde nieuws van Twitter met de kwaliteit van artikelen waarvoor wél wederhoor is toegepast. Met Crowdynews versterken beide media elkaar en is er opeens een oplossing voor de verschillende individuele tekortkomingen."
"Dit kan alleen met Crowdynews technologie", gaat Kuipers verder. "Twitter feeds die we tot nu kennen zijn statisch, handwerk, en ongesorteerd: Gebaseerd op enkele handmatig ingegeven keywords wordt een simpele zoekopdracht op Twitter uitgevoerd, zonder enige vorm van filtering op (platvloerse) taal, noch sortering op relevantie."
Crowdynews is erg ambitieus, vanzelfsprekend trots en gesterkt door het feit dat deze gerenommeerde kranten voor een klein clubje uit Groningen kiest.
"Er zijn 3.500 online kranten in de Verenigde Staten", gaat Kuipers verder. "En Crowdynews is bovendien prima geschikt voor andersoortige online uitgaven die bijvoorbeeld aan maandbladen of glossy's gekoppeld zijn. Verder is de markt natuurlijk niet beperkt tot de VS. Er zijn wereldwijd naar schatting zo'n 12.000 online kranten die in totaal goed zijn voor 1.200 miljard pageviews per jaar. Een prachtige markt waar wij een belangrijk deel van gaan bedienen. Dit is een heftige, maar fantastische tijd voor ons bedrijf."