Revolver Amsterdam verfilmt Mooi doodliggen van A.F.Th. van der Heijden
De roman Mooi doodliggen van A.F.Th. van der Heijden, geïnspireerd op de ramp met de MH17 in 2014, zal worden verfilmd. In het boek krijgt de Nederlandse journalist - en nabestaande van MH17 - Natan een manuscript in handen van zijn Russische collega Grigori die jaren verbeten zocht naar de toedracht van de ramp.
Regisseur Rolf van Eijk neemt de regie op zich en is met scenarist Roelof Jan Minneboo ook verantwoordelijk voor het scenario, waarvan nog onderzocht wordt of het vorm krijgt als een serie of als speelfilm.
Producenten Germen Boelens en Raymond van der Kaaij (Revolver Amsterdam): ‘De MH17-ramp staat in ons nationaal geheugen gegrift, een nationaal trauma. Een film hierover maken is geen eenvoudige opgave, maar het boek van A.F.Th. van der Heijden bleek de ideale basis. Er wordt een treffend en actueel beeld geschetst van een politiek schouwspel waarbij iedereen slachtoffer lijkt. Een verhaal dat enorm onder de huid gaat zitten, over nepnieuws, bedrog, de eeuwige zoektocht naar de waarheid en de kracht van liefde.’
Schrijver A.F.Th. van der Heijden: ‘Gedenktekens kunnen van steen zijn, met ingebeitelde namen, of – zoals bij MH17 – uit een levende bomenrij bestaan. Ik heb als klein monument voor de 298 slachtoffers voor een roman gekozen, en Revolver Amsterdam voor weer een ander genre: de verfilming ervan.’
Schrijver A.F.Th. van der Heijden werkt aan een wijdvertakt oeuvre, waarvan de romancycli ‘De tandeloze tijd’ en ‘Homo duplex’ de kern vormen. Van zijn romans werden eerder Tonio (2016), De helleveeg (2016), Het leven uit een dag (2009) en Advocaat van de hanen (1996) verfilmd.
Regisseur Rolf van Eijk regisseerde eerder onder meer My Foolish Heart over de laatste dagen van Chet Baker in Amsterdam en het psychologisch drama Vast. Beide films werden bekroond met een Gouden Kalf.
Scenarioschrijver Roelof Jan Minneboo schreef meerdere internationaal bekroonde films met regisseurs in de voormalige Sovjet-Unie. Revolver Amsterdam produceerde eerder onder meer het voor Berlinale geselecteerde Supernova van Tamar van den Dop en Sundance winnaar I Dream in Another Language.