Expertpanel - Johan Gademan: Zonder commerciële educatieve uitgeverij...

Expertpanel - Johan Gademan: Zonder commerciële educatieve uitgeverij...
(Voor meer info, zie http://betavak-nlt.nl/Landelijk/overnlt/)

Ruim 200 scholen hebben het keuzevak ingevoerd. En dat is gegeven de criteria opmerkelijk te noemen. Want... op invoerscholen wordt NLT gegeven door een team van minimaal drie eerstegraadsbevoegde docenten. Zij beschikken gezamenlijk over minimaal drie eerstegraadsbevoegdheden uit de vakken aardrijkskunde (fysische geografie), biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Anders gezegd: bètadocenten in bovenbouw havo-vwo dienen samen te werken.

Er zijn meer redenen om de implementatie geslaagd te noemen, want de samenwerking tussen voortgezet onderwijs en hoger onderwijs is tot stand gebracht bij de ontwikkeling van dit vak. Er zijn ontwikkelgroepen gemaakt bestaande uit twee ontwikkelscholen en een of meer experts uit HO, plus een coach. Zo zijn er meer dan 50 modules ontwikkeld en gecertificeerd door de Stuurgroep. (Alle deze modules zijn te downloaden onder creative commons vanaf betavak-nlt.nl.) Een module die gecertificeerd is komt onder de hoede van een vaksteunpunt NLT dat beheerd wordt door HO-instellingen. Door NLT zijn er nu 10 vaksteunpunten en het concept NLT vaksteunpunten vindt navolging bij andere bètavakken.

Voor de commerciële educatieve uitgeverij is NLT (nog?) niet interessant en nog geen enkele uitgevrij heeft zelfs maar een enkele module ontwikkeld. De markt is te klein en het aantal modules is erg groot. Maar een uitgeverij zou best NLT in een doorlopende leerlijn in een boek kunnen aanbieden en daar zullen de docenten (docenten die voor de monovakken wel grote methoden gebruiken) mogelijk best oren naar hebben. Want een vak in NLT is arbeidsintensief voor docenten en TOA en het downloaden, printen en kopiëren van gratis lesmateriaal is natuurlijk ook niet gratis.

Op 1 februari jl heeft Harrie Eijkelhof aan de minister de eindrapportage van de (oude) Stuurgroep overhandigd. En nu is sinds kort een nieuwe Stuurgroep en een Landelijk Coördinatiepunt gestart met als hoofdtaak in de komende vijf jaren voor verankering van NLT te zorgen. Want NLT is nu nog te kwetsbaar om op eigen benen te kunnen staan. Het vak dient status te krijgen: op het HO, bij het bedrijfsleven, bij de scholen, bij ouders, bij leerlingen etc. En ook bij uitgevers? Tja, dat is wel een boeiende vraag. Eigenlijk wil je ook dat uitgevers dit vak serieus gaan nemen. Maar waarom zouden ze dat moeten willen? En welke meerwaarde zouden ze moeten gaan bieden. Als oud-uitgever die volgens het oude denken opgevoed is, is er op de traditionele manier geen geld aan te verdienen. Maar zou er voor de anders denkende en moderne uitgever, de uitgever van de toekomst, wel een rol zijn?

In dit eindtrapport kunnen uitgevers lezen dat er 96 ontwikkelscholen en daar buiten nog 53 testscholen bij de ontwikkeling van het vak NLT betrokken zijn geweest, dus bijna een kwart van de havo-vwo-scholen, en bovendien 10 universiteiten, 12 Hogescholen en 22 andere instellingen/bedrijven. Wanneer je naar die cijfers kijkt dan is dat toch een markt om je vingers bij af te likken. Zeker wanneer je weet dat de komende jaren de examenprogramma’s natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde herzien worden, het technasium zich verder uitbreidt en steeds meer leerlingen bèta kiezen en met een bètastudie vervolgen. En daar komt nog bij dat de minister aan de vakvernieuwingscommissies gevraagd heeft ook de onderlinge samenhang te beschrijven. Op de 24 uurs conferentie van vrijdag/zaterdag 13 en 14 mei jl getiteld 'Focus op invoering' werd dit nog eens benadrukt en toegelicht door Jenneke Krüger.

Een briljante leerling van een gymnasium wordt gevolgd door Gooi en Eemlander in de examentijd en zegt in die krant "Vooral bij de exacte vakken zit ik me te vervelen. Ik weet alles al, heb geen enkele uitdaging. Dat komt vooral door het vak NLT, natuur, leven en techniek. Dat heb ik al afgesloten en dat vak behandelt heel veel onderdelen van de verschillende exacte vakken" (http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/extra/examenklas/article8653111.ece/%E2%80%99Trauma-arts-in-heli-worden%27)

Zelfs als oud-uitgever als ik die volgens het oude denken opgevoed is, zou ik toch wel serieus werk van NLT willen maken.