Verschil tussen websites en apps begint te vervagen

Verschil tussen websites en apps begint te vervagen

Het verschil tussen websites en apps begint langzaam te vervagen. Onder de naam ‘Progressive Web App’ (PWA) is de web-app herboren. Waar een web-app voorheen vaak niet meer deed dan statische webpagina’s serveren, krijgt de PWA steeds meer mogelijkheden. In stilte komen er steeds meer PWA's beschikbaar, die behalve als app ook in de webbrowser kunnen worden geopend. Voorbeelden zijn de Office-apps van Microsoft, twitter.com, pinterest.com en redbull.com.

Het belangrijkste voordeel van een PWA is dat het zowel een app als een website is. Dit maakt het gebruik een stuk laagdrempeliger. De app kan namelijk al gebruikt worden, nog voor deze geïnstalleerd is. Als onderdeel van het ‘open web’ is de app volledig doorzoekbaar voor zoekmachines. Ook is een PWA-pagina met een linkje makkelijker met anderen te delen, waardoor het verkeer sneller op gang komt. Bovendien ben je als maker niet genoodzaakt om een app in te dienen bij de App Stores om deze onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Daarnaast omzeil je als maker de 30% commissie die Google en Apple over digitale inkomsten berekenen.

"We willen PWA's naar het volgende niveau tillen binnen Windows, door de apps als eersterangs burgers te behandelen binnen Windows" – Microsoft over PWA.

Verschillende platformen, één ervaring

Een PWA is technisch hetzelfde opgebouwd als een moderne website en werkt op verschillende besturingssystemen. Microsoft liet al in 2018 weten de PWA binnen Windows 'als eersterangs burgers' te zullen behandelen en dat PWA's in de Microsoft Store konden worden ingediend. Ook Google Play heeft inmiddels haar deuren geopend voor PWA’s. Daardoor biedt een PWA nu ook op de populaire besturingssystemen Android, ChromeOS en macOS een integrale ervaring. Een PWA is dus niet alleen toegankelijk via een eigen domein op het web, maar ook als app integraal beschikbaar binnen de verschillende platformen.

Groeiende hoeveelheid functionaliteiten

De mogelijkheden van een PWA zijn niet te vergelijken met die van eerdere generatie web-apps. Zo is het mogelijk om gebruikers van de app pushberichten te sturen. PWA’s zijn een stuk sneller, mede doordat deze – anders dan traditionele websites – statische content lokaal bewaren en bij een vervolgbezoek alleen nieuwe content inladen. Daardoor functioneert de app ook offline. De app hoeft ook niet periodiek geüpdatet te worden, maar kan vanuit de browser met één druk op de knop geïnstalleerd worden. Een PWA heeft over het algemeen minder opslagruimte nodig dan een gewone app. Eenmaal geïnstalleerd, biedt een icoon op het scherm je doelgroep directe toegang tot de app. Wanneer de app is voorzien van een loginfunctie, is het bovendien mogelijk om over meerdere sessies data te verzamelen, om de gebruiker een gepersonaliseerde en consistente ervaring te bieden, ongeacht via welk toestel of platform de app wordt gebruikt.

Voorbeelden

Twitter was een van de vroege vogels die haar app heeft ontwikkeld als PWA. Als je in je browser naar twitter.com gaat, heb je in je adresbalk een optie om twitter.com als app te installeren. Het is dezelfde app die je via Google Play downloadt en installeert op een Android-apparaat. Andere voorbeelden zijn pinterest.com of newsroomie.com. Ook verschillende apps van Microsoft Office zijn inmiddels als PWA beschikbaar. Als je bent ingelogd op office.com, heb je de mogelijkheid om diverse onderdelen, zoals bijvoorbeeld Outlook, te installeren als app.

Vooruitzichten

Hoewel de functionaliteit al jaren bestaat, is er nog geen sprake geweest van een doorbraakjaar voor de PWA. Toch zijn de vooruitzichten goed, met een toenemend aantal beschikbare functies, de integrale ervaring binnen toonaangevende platformen en belangrijke app-stores die PWA’s verwelkomen. Bovenal heeft de PWA de potentie om het verschil tussen websites en apps langzaam te laten vervagen en uit te groeien tot dé cross-platformstandaard voor apps.

Rick Langedijk is CEO en mede-oprichter van Newsroomie.com.