Expertpanel - Jan Willem de Koning: Standaardisatie = Flexibiliteit
Onze grote klanten willen onze content integreren met hun eigen content, partners van fiscale adviesbureaus willen 'onze' NTFR op de iPad, geen gezeur, "hoe moeilijk kan dat zijn" is dan een veel gehoorde opmerking. En ze hebben gelijk, een iets anders formaat mag geen tour de force meer zijn anno 2011.
In de automobielbranche weet men het al jaren, en ook in de speelgoed branche geldt dit credo al sinds decennia. In de uitgeverij moeten we er op de een of andere manier nog steeds aan wennen. Maar het is echt waar: VAN LEGO KUN JE ALLES MAKEN. Maak gestandaardiseerde bouwstenen, en je kan er van maken wat je wil: een huis, een kasteel of een garage, alles is mogelijk met dezelfde lego steentjes. Meneer LEGO in Bilund Denemarken heeft niets van te voren voor je bedacht, en laat de creativiteit van zijn klanten de vrije loop.
Wat leren wij als content professional van dat alles? Belangrijke les is dat het 'kan verkeren'; wat op moment X logisch en verstandig lijkt, is opeens niet meer zo handig en logisch. Je moet mee met een hype, die niet meer zo tijdelijk blijkt als eerst gedacht. Of je moet integreren met een andere afdeling en in het vervolg samen producten maken. Of, wat vaak voorkomt, een uitgave die ooit bedacht was voor een specifieke doelgroep, blijkt opeens toch relevant voor een andere doelgroep. Wij hebben dat bij Sdu Uitgevers gezien met nieuws uit de Automatisering Gids en Cobouw. Ogenschijnlijk geen enkele overlap, tot het moment dat bleek dat er veel nieuws over aanbestedingen in beide uitgaven hergebruikt kunnen worden. Helaas hadden we niet bedacht dat die content in een vergelijkbaar formaat zou staan; conversie als gevolg. Gelukkig geen grote verschillen, maar toch: had het vanaf het eerste moment goed opgelost en je had geen probleem.
De vraag die steeds wordt gesteld: waarom zouden we het op dezelfde manier doen, als er niet direct een benefit is in de vorm van hergebruik voor verschillende titels. Maar ik vind dat je het moet omdraaien: gebruik de standaard, behalve als je echt zwaarwegende argumenten hebt om af te wijken. En afwijken is dan niet "bij ons is alles anders". Het lijkt wel op onze overheid: "comply or explain" is daar heel vaak het leidende principe om de neuzen in één richting te laten wijzen.
Waren we vandaag kampioen geworden met deze gedachten? Natuurlijk niet. Ondanks de spanning van zo’n laatste dag, waren onze tegenstanders gewoon beter over het hele seizoen. Maar voor ons vakgebied gelden andere regels: als je het hele seizoen traint voor één oplossing voor één probleem, win je altijd!