Expertpanel - René Bego: Taalgids & app
Immers, een klein handig papieren gidsje is nuttig, maar papier kan niet praten, je mobiele telefoon, waarin je de app downloadt wél. Dus inderdaad nuttig als je de uitspraak van bepaalde woorden of zinnen wilt horen. Want hoe sprak je het ook al weer uit: 'Posso deixar aquia minha bagagem'?
Dus: een leuk nieuw taalgidsje voor €5,95 inclusief handige app. Maar het mooie van het verhaal komt nog. We hadden er natuurlijk voor kunnen kiezen om de app los te knippen van het papieren gidsje qua distributie en verkoop. Papier via de boekwinkel en de app via de diverse appstores (we hebben een apple en een android versie). Papier via de boekhandel was best gelukt, maar apps verkopen in enig volume via de appstores is eigenlijk kansloos. De concurentie met 400.000 andere apps is eenvoudigweg te groot. Hoe goed onze app ook is en hoe fijn ons merk 100% ook gevonden wordt. Nee, onze doelgroep vindt ons niet in de appstores. Onze doelgroep vindt ons op de reisboekenafdeling van de boekwinkel. Dáár loopt een geinteresseerd publiek rond dat wij op het juiste moment en in de juiste omgeving kunnen confronteren met onze producten.
En dat biedt een mooi perspectief voor de boekhandel in deze tijden van verandering. Omarm dit soort innovaties en grijp de fysieke consument die in je winkel rondloopt ook digitaal bij z'n kladden. Het kan best! Laten we vooral met elkaar gaan expirementeren, wij bij mo'media staan daar in ieder geval open voor. En de eerste resultaten van dit nieuwe product? Sinds verschijnen vorige week staan 5 van de 6 taalgidsen op positie 1 t/m 5 in de ranking van meest gedownloade iPhone apps bij iTunes. Che ficata!
Dus: een leuk nieuw taalgidsje voor €5,95 inclusief handige app. Maar het mooie van het verhaal komt nog. We hadden er natuurlijk voor kunnen kiezen om de app los te knippen van het papieren gidsje qua distributie en verkoop. Papier via de boekwinkel en de app via de diverse appstores (we hebben een apple en een android versie). Papier via de boekhandel was best gelukt, maar apps verkopen in enig volume via de appstores is eigenlijk kansloos. De concurentie met 400.000 andere apps is eenvoudigweg te groot. Hoe goed onze app ook is en hoe fijn ons merk 100% ook gevonden wordt. Nee, onze doelgroep vindt ons niet in de appstores. Onze doelgroep vindt ons op de reisboekenafdeling van de boekwinkel. Dáár loopt een geinteresseerd publiek rond dat wij op het juiste moment en in de juiste omgeving kunnen confronteren met onze producten.
En dat biedt een mooi perspectief voor de boekhandel in deze tijden van verandering. Omarm dit soort innovaties en grijp de fysieke consument die in je winkel rondloopt ook digitaal bij z'n kladden. Het kan best! Laten we vooral met elkaar gaan expirementeren, wij bij mo'media staan daar in ieder geval open voor. En de eerste resultaten van dit nieuwe product? Sinds verschijnen vorige week staan 5 van de 6 taalgidsen op positie 1 t/m 5 in de ranking van meest gedownloade iPhone apps bij iTunes. Che ficata!