CB gaat elektrisch rijden in Amsterdam

CB gaat elektrisch rijden in Amsterdam

Het CB breidt zijn duurzame wagenpark verder uit met een elektrische bus (Renault Master ZE). De bus wordt vooral ingezet voor leveringen in Amsterdam. Doel 2020 van CB is 40% CO2-reductie en 80% fijnstofreductie.

Arjan de Jong, manager Vervoer van CB: ‘Juist in stadscentra is elektrisch vervoer interessant. In Amsterdam hebben we veel leveradressen en maken we weinig kilometers tussen de leveringen door. Daarnaast is zeker in een stadscentrum het verminderen van uitstoot essentieel en wij steunen graag het gemeentelijke beleid.’

De overgang op elektrisch vervoer in Amsterdam past in de ambities van CB om in 2020 40% CO2-reductie en 80%-fijnstofreductie te realiseren in het vervoer (te opzichte van 2015). Deze doelstelling realiseert CB onder andere door slimme inzet van vervoerspartners, de inzet van LNG- en Euro6-auto’s, de overgang naar duurzame brandstof en samenwerking met partijen als Parcls, Cityhub en Stadsdistributie Zutphen die alle rijden met elektrisch vervoer.
CB verwacht in het voorjaar twee vrachtwagens op CNG en een elektrische vrachtwagen aan het wagenpark toe te voegen en daarnaast de samenwerking met duurzame stadsdistributeurs uit te breiden.

 

Duurzaam vervoer bij CB: 40% minder CO2- en 80% minder fijnstofuitstoot

CB is ambitieus als het gaat om duurzaam vervoer. En heeft daarin ook al flink stappen gezet. Het doel voor 2020: 40% minder CO2- en 80% minder fijnstofuitstoot. Hier volgen de belangrijkste projecten die hier aan bijdragen 

1 . Samen werken voor minder kilometers
Tot 5 jaar geleden deed CB al het vervoer zelf met eigen vrachtwagens. Nu werkt het bedrijf intensief samen met andere vervoerders. Iedere partner doet waar het goed in is.

‘Het gaat erom’, legt De Jong uit, ‘dat we pakketstromen bundelen. Wij kijken waar andere vervoerders al naartoe gaan en daar maken we gebruik van. Kleine pakketten kunnen gewoon mee met een pakketvervoerder. En als partner Audax met tijdschriften de winkelstraat inrijdt, dan kunnen ze ook een zending van ons meenemen of andersom.’

Doen waar je goed in bent
CB is goed in grotere zendingen, kleinere zendingen besteden ze nu vaak uit, behalve als ze toch op de route liggen. De Jong: ‘Elke dag beoordelen we met eigen software welke zendingen we zelf doen en welke we uitbesteden aan een partner, voor de minste kilometers en daarmee de laagste prijs en CO2- en fijnstofuitstoot. Dat is de kern van onze aanpak.’ Dankzij de netwerkpartners zorgt CB ervoor dat de eigen wagens, maar ook die van partners optimaal beladen zijn. De Jong: ‘Ook dat zorgt ervoor dat we gezamenlijk zo min mogelijk kilometers rijden. We overleggen ook met partners over de verduurzaming van hun wagenpark. Duurzaamheid speelt in partnerships een duidelijke rol.’

2. Elektrische stadsdistributie in binnensteden
In drukbevolkte binnensteden is schoon elektrisch transport extra waardevol. Daarom levert CB in verschillende steden zendingen af aan de rand van de stad. Elektrische voertuigen van een lokale partner garanderen vervolgens CO2-neutrale aflevering en nul fijnstofuitstoot.

Hub aan de stadsgrens
De eerste stad waar CB werkt met aflevering aan de stadsgrens is Zutphen. Bijzonder element: de chauffeurs van onze partner hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. De Jong: ‘De chauffeurs zijn bij iedereen bekend en worden enorm gewaardeerd. In 2016 zijn we in dit project gestapt. Het is niet alleen milieuvriendelijk, het scheelt ons ook veel tijd. Onze partner neemt bovendien verpakkingsmateriaal en retouren weer mee. Inmiddels proberen we meer transporteurs te overtuigen hierin mee te doen. Vrijwel hetzelfde doen we in Roermond. En in Amsterdam werken we sinds maart 2019 samen met Parcls, zij bezorgen in Amsterdam met elektrische bakfietsen. In Culemborg bezorgen we inmiddels ook elektrisch met onze eigen elektrische bakfiets.’

3. Gebruik van schone diesel
CB is in Nederland overgestapt naar een dieselbrandstof die voor 20% bestaat uit HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO is een afvalproduct uit resten van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend. Met HVO realiseert CB een CO2-reductie van 17% en een fijnstofreductie van 32%.

800.000 liter schone brandstof
CB-vrachtwagens tanken in Nederland 800.000 liter HVO per jaar. Arjan: 'HVO kan je niet overal in Nederland tanken. In Culemborg werken we samen met Van Dijkhuizen waar we HVO tanken. Op onze overslagpunten in Meppel en Den Haag maken we gebruik van een mobiele tankinstallatie om HVO te kunnen tanken. In Amsterdam en Helmond tanken we voorlopig nog gewone

4. 24 uur per dag rijden met schone LNG-vrachtwagens
CB heeft voor het langeafstandswerk zijn eerste LNG-vrachtwagen gekocht. Deze schone vrachtwagen zorgt voor 20% besparing op CO2-uitstoot vergeleken met dieselvrachtwagens. En maar liefst 95% minder fijnstofuitstoot!

Goedkoper en schoner
LNG staat voor Liquid Natural Gas (vloeibaar aardgas). LNG geeft niet alleen minder uitstoot, het is ook schoner voor de motor. Bovendien heeft de motor minder onderhoud nodig dan een dieselmotor. De LNG-auto van CB rijdt lange afstanden, 24 uur per dag en is goed voor 150.000 kilometer per jaar in de Benelux. De Jong: ‘Een LNG-auto levert 20% CO2-besparing en 95% minder fijnstofuitstoot op ten opzichte van diesel. In Nederland rijden we nu met zes trekker-trailers op de lange afstanden. Als het bevalt, dan vervangen we ook de andere vijf door LNG-auto’s. In aanschaf zijn ze duurder en de chauffeur heeft een speciaal certificaat nodig. Maar de brandstof is goedkoper. Uiteindelijk verdienen we de investeringen terug.’

5. 50 schonere dieselvrachtwagens met Euro6-motoren
De nieuwste generatie dieselmotoren in vijftig nieuwe CB-bakwagens zorgt voor een daling in fijnstofuitstoot.

96% minder fijnstof
Er is helaas, anno 2018/2019, nog geen goede businesscase voor andere bakwagens dan dieselvrachtwagens, stelt De Jong vast. ‘Daarom hebben we nog een keer nieuwe dieselvrachtwagens gekocht die wel een stuk milieuvriendelijker zijn dan de voorgangers.’ Met deze nieuwe motoren boekt CB een besparing van 96% op de fijnstofuitstoot ten opzichte van de Euro3-motoren.

6. CB bouwt eigen unieke elektrische bakwagen
Pas over een paar jaar komen de eerste serie-geproduceerde elektrische bakwagens op de markt. Maar CB wil nu elektrisch rijden.

Innovatief bedrijfje
In het centrum van Amsterdam rijdt CB zes dagen per week maar zo’n zestig kilometer per dag met twee dieselauto’s met in totaal tachtig pallets. De Jong: ‘Dat moest veranderen, maar hoe? De bekende producenten van vrachtwagens komen over een paar jaar pas met in serie-geproduceerde elektrische varianten. Daarom hebben we de samenwerking gezocht met een innovatief bedrijfje dat voor ons een unieke, elektrische bakwagen maakt. Die eerste wagen rijdt naar verwachting in het voorjaar van 2020. De Jong: ‘Daarnaast starten we in maart 2020 met onze eerste eigen elektrische bus in het centrum van Amsterdam, dat maakt ons flexibeler én schoner bij kleinere zendingen.’

7. Zuinig en veilige rijgedrag bespaart brandstof
Dankzij slimme software kan CB precies het rijgedrag van chauffeurs volgen en daarop coachen. Resultaat: een aanzienlijke daling in het brandstofgebruik en veilige ritten.

Monitoren rijgedrag
Vroeger registreerde CB het energieverbruik per 100 gereden kilometers. De Jong: ‘Maar dat was moeilijk te vergelijken vanwege de verschillende routes. Nu kunnen we dankzij gps-apparatuur en software het rijgedrag veel beter volgen en bijvoorbeeld zien hoe de chauffeur afrijdt op een rotonde. Anticipeert hij goed of gaat hij vol in de remmen? Daar coachen we op en dat scheelt fors in het energieverbruik.’

Energiezuinig én veilig rijden
Iedere chauffeur krijgt een maandelijks rapportcijfer voor rijgedrag, inzicht in het brandstofverbruik en tips. De Jong: ‘Chauffeurs krijgen training on the job over hoe ze energiezuiniger kunnen rijden. Resultaat is aanwijsbaar minder brandstofverbruik plus een meer ontspannen en veilige rijstijl. Dat laatste vinden we net zo belangrijk.’

8. Elektrische bakfiets en bus
Sinds 2019 levert CB in thuisstad Culemborg met een eigen elektrische bakfiets. Vanaf maart 2020 rijdt CB in Amsterdam-Centrum met een eigen elektrische bus. De Jong: 'Zeker in stadscentra is het verminderen van uitstoot erg belangrijk voor een gezond leefklimaat. Onze initiatieven dragen daaraan bij.'

Duurzame toekomst van CB
Manager De Jong verwacht met deze mix van maatregelen en projecten in 2020 de ambitieuze doelstellingen te halen van 40% CO2- en 80% minder fijnstofuitstoot. Zo wil CB een deel van het wagenpark vervangen door milieuvriendelijke CNG-busjes en wordt ook in een stad als Arnhem de samenwerking gezocht met een stadsdistributeur die de zogenaamde 'lastmile' klimaatneutraal voor CB invult.