Overname Sanoma door DPG Media: een paar gedachten

Overname Sanoma door DPG Media: een paar gedachten

Het is onbetwist het nieuws van de week, zo niet van het jaar: de overname van Sanoma Nederland door DPG Media. Het roept wel wat vragen op en in verschillende media werden deze onderwerpen al benoemd. We zetten er een paar op een rij.

Wat natuurlijk in het oog springt is de vorming van een groot machtsblok binnen de Nederlandse Media. Een ontwikkeling die al een tijdje gaande is, de overname van TMG door Mediahuis was er ook een mooi voorbeeld van. Hier komt natuurlijk direct de term marktverstoring om de hoek kijken. De Mededingsautoriteit zal de geplande overname dan ook kritisch gaan bekijken. De NvJ kijk tegelijk mee wat het betekent voor de werkgelegenheid van journalisten en redacteuren. Erik Rodenhof en Willem-Albert Bol, die als woordvoerders van DPG Media her en der aan het worod kwamen, benadrukken de noodzaak om qua grootte en slagkracht een tegenwicht te kunnen bieden aan internationale grootheden als Google en Facebook.

De politiek liet enige tijd geleden, bij monde van D66, ook al weten de klontering van nieuws- en mediabedrijven in een beperkt aantal concerns niet toe te juichen. De politiek zal dan ook zeker deze overname kritisch willen gaan bekijken.

Met het noemen van de twee digitale reuzen wordt gelijk ook aangegeven hoe belangrijk online en digitale slagkracht is, volgens de partijen één van de belangrijkste argumenten voor het samengaan. Sanoma is als uitgever van een aantal van de populairste tijdschriften van Nederland wel toe aan nog meer digitale slagkracht. Toch kan ook niet ontkend worden dat de resultaten van Sanoma de laatste jaren niet slecht waren en dat ook de markt van publiekstijdschriften redelijk stabiel bleef. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de leeftijd van de gemiddelde tijdschriftlezer(es) toenam en dat het lezen van magazines onder jongeren niet echt een populaire bezigheid is. Daar valt dus inderdaad iets te winnen op digitaal vlak.

Dan wellicht een beetje de olifant in de kamer: NU.nl. Voor veel nieuwsmedia-uitgevers de reden dat men versneld ook digitaal aanbod moest gaan ontwikkelen, NU.nl zou je kunnen zien als de spijker op de weg voor veel van de papieren kranten. Daarbij kwam dus ook dat de nieuwssite onafhankelijk van die grote nieuwsuitgevers kon functioneren. Met dit samengaan wordt NU.nl onderdeel van één van die nieuwsuitgevers. De synergetische voordelen worden snel duidelijk, maar de vraag is welke keuzes DPG zal gaan maken. Ook hier maakt de NvJ zich zorgen om werkgelegenheid van journalisten, want dat hier dubbel werk gedaan wordt, staat als een paal boven water.

Kortom: het nieuws van de week blijft vragen oproepen en de gemoederen bezig houden.

Het nieuws houdt vanzelfsprekend meerdere professionals bezig: hieronder een aantal interesse artikelen

Carolien Vader/De Bladendokter

De Volkskrant

Stimuleringsfonds voor de Journalistiek