Alexander Klöpping: pak het distributieprobleem aan bij Publieke Omroep
"Ik vrees dat technologie onze samenleving gaat opdelen in filterbubbels, met ieder zijn eigen nieuws, invalshoeken en vermaak. Wie de filterbubbel het beste kan bedienen, wint de strijd om de gebruiker." Dat was de boodschap van Alexander Klöpping donderdag tijdens de tweede lezing maatschappelijke waarde, georganiseerd door NPO en de publieke omroepen.
“Moeten we dan maar alle NPO-programma’s op YouTube zetten? Nee; we gaan niet een Amerikaanse firma nog rijker maken. Moet de NPO de strijd aangaan met Netflix? Nee; daar heb je veel meer budget voor nodig en daar is geen draagvlak voor. Nee, we moeten het distributieprobleem aanpakken. Niet de ongelijke strijd aangaan, maar de gouden kluis met NPO-content opengooien voor iedereen." Volgens Klöpping zouden app-makers moeten kunnen experimenteren met NPO-content om op verschillende manieren het publiek aan te kunnen spreken.
Klöpping benoemde tijdens zijn speech in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de waarde van de publieke omroep voor Nederland: "Ik koester het gezamenlijk kijken naar de televisie. Goede televisie verbindt, het maakt dat we naar elkaar omkijken. Het helpt het gevoel van gezamenlijkheid in dit land. Goeie tv verbindt. Goeie tv maakt ons een beetje leukere mensen.”
Wel zei de Blendle-oprichter dat hij bang is dat we deze gedeelde kijkervaring – met zijn allen naar hetzelfde programma kijken om 20.00 uur – langzaam maar zeker zullen kwijtraken: “Ik ben bang dat we steeds minder programma's gaan kijken die gemaakt zijn met goede bedoelingen. En daarom moeten we de distributie aan te pakken. Door de gouden kluis – uiteraard onder voorwaarden - open te stellen voor iedereen. Ik ben zo benieuwd wat er dan zou gebeuren?”
Shula Rijxman
De lezing werd voorafgegaan door een speech van NPO-voorzitter Shula Rijxman. Zij benadrukte daarin het belang van deze bijeenkomst. “We weten dat onze programma’s goed worden bekeken, we weten dat u naar ons luistert, we weten dat onze programma’s hoog worden gewaardeerd. In het laatste onafhankelijke publieksonderzoek kreeg de programmering zelfs gemiddeld een ruime 8. Vandaag geven wij antwoord op de vraag: wat geven wij terug aan de Nederlandse samenleving?”
Ze benoemde ook de belangrijke rol die de publieke omroep in kan nemen in een democratische samenleving en sprak daarbij over de dilemma’s die daarbij horen: “Wat betekent onze wens, onze missie zelfs, om de stemmen van álle Nederlanders te laten horen? Wanneer slaat informeren om in polariseren? Lastige vragen die ik niet uit de weg ga!"
Uitgelekt toekomstplan
Rijxman ging ook kort in op de uitgelekte plannen van de coalitie voor de publieke omroep: “Hoewel de minister zijn brief nog niet heeft gestuurd, ziet het er wéér niet goed uit voor de publieke omroep. Opnieuw dreigt een extra bezuiniging van vele miljoenen, een bezuiniging die dit keer echt de programma’s zal raken. U kunt van mij aannemen dat wij als raad van bestuur blijven vechten als leeuwen voor onze publieke omroep!”
Nieuwe rapportage
De aanleiding van deze bijeenkomst is het verschijnen van de nieuwe rapportage maatschappelijke waarde, van de NPO en alle omroepen, waarin centraal staat wat het effect is van de publieke omroep op de Nederlandse samenleving. Dan gaat het bijvoorbeeld over onthullingen van Nieuwsuur over de zwendel met uitkeringsgeld bij het UWV, de verbindende waarde van The Passion tussen gelovigen en niet-gelovigen en de doorbraak van talenten, zoals zangeres Davina Michelle, via programma’s van de publieke omroep. Dit zijn enkele van de tachtig voorbeelden die NPO en omroepen uit het afgelopen jaar hebben verzameld, om hun waarde voor de Nederlandse samenleving te laten zien. De voorbeelden zijn verdeeld over vijf thema’s en samengebracht op een speciale website: npo.nl/effect. Het is voor het derde achtereenvolgende jaar dat de NPO zo’n verslag heeft gemaakt. Daarbij organiseren we jaarlijks een lezing waarbij we het woord geven aan kritische volgers. Mensen die met beide benen in die maatschappij staan, opinieleiders van wie we weten dat ze een visie op onze positie en maatschappelijke waarde hebben.
Speciale site
Op de website npo.nl/effect zijn de voorbeelden verdeeld over vijf thema’s: Nieuws & debat, Cultuur, Educatie, Innovatie en Verbinding & Samenleving. Per thema kun je doorklikken naar voorbeelden, waarvan foto’s en fragmenten zijn te zien. Ook komt bij elk thema een expert aan het woord, die iets vertelt over de rol en waarde van de publieke omroep op het betreffende gebied. Voor het thema Verbinding & Samenleving is dat bijvoorbeeld Kim Putters, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Hij zegt: “De Publieke Omroep maakt verschillen bespreekbaar, houdt de samenleving een spiegel voor en heeft daarmee invloed op de mate van polarisatie in het land.”