LegalMatters zet Google Home in voor juridisch advies
Spraaktechnologie is absoluut 'the next big thing'. Voor uitgevers is het vaak nog zoeken naar relevante toepassingen. Zo nu en dan signaleert inct interessante cases die ter inspiratie kunnen dienen. Vandaag: LegalMatters
Vragen stellen aan jouw jurist wanneer het jou uitkomt. Dat kan vanaf vandaag met de robot-jurist op Google Home. Met commando ‘Hey Google, ik wil advies van een jurist’ kan de gebruiker gratis juridisch advies inwinnen. "Wij spelen met deze innovatie in op de groeiende behoefte aan juridische dienstverlening ‘on demand’. De AI-robot-jurist ligt in lijn met onze ambitie om juridische service voor iedereen toegankelijk te maken."
De gratis robot-jurist op Google Home is een uitkomst voor consumenten en professionals die snel, gratis en op ieder moment van de dag geholpen willen worden met de meest gestelde juridische vragen. De service richt zich in eerste instantie op arbeidsrechtgerelateerde kwesties. Op korte termijn wordt de dienstverlening uitgebreid naar bredere rechtsgebieden. Vanaf het Google Home-domein ‘Advies van een jurist’ wil LegalMatters blijven vernieuwen met onder meer nieuwe talen, vragen en antwoorden.
Medeoprichter en advocaat mr. Piet-Hein Boekel heeft de ambitie om juridische dienstverlening laagdrempeliger te maken. Boekel: "Wij hebben veel ervaring opgedaan met eerstelijnsvragen van consumenten en professionals. Deze is onze inspiratie geweest om mensen te helpen met een robot-jurist op Google Home. De eerste reacties zijn zeer positief. Ik verwacht dat de robot-jurist op den duur de eerstelijnsjurist gaat vervangen."
Besparing op juridische conflicten, business model advocatuur verder onder druk
De robot-jurist kan flinke besparingen opleveren en het business model van de advocatuur beïnvloeden. Boekel: "In Nederland hebben jaarlijks gemiddeld meer dan vier miljoen mensen tenminste één arbeidsconflict. Onderzoek wijst uit dat een dergelijk conflict gemiddeld 27.094 euro kost. Als je ervan uitgaat dat mensen met de robot-jurist beter geïnformeerd zijn en eerder weten waar ze juridisch staan, dan kunnen conflicten minder snel escaleren en in de kiem worden gesmoord. Dit kan tot een enorme kostenbesparing leiden. Vooral als je je realiseert dat naar verwachting 95% van de Nederlandse bevolking binnen twee jaar een smartspeaker gebruikt. Naast de voordelen dat de robot-jurist nooit in bespreking zit en 24/7 bereikbaar is, is de service – in tegenstelling tot een advocaat – gratis. De robot-jurist stuurt geen factuur voor 6 minuten bellen, waardoor het bekende ‘uurtje-factuurtje-model’ van de advocatuur verder onder druk komt te staan."