CPNB kijkt terug naar 2018

CPNB kijkt terug naar 2018

De top 3 van de CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2018
De zeven zussen van Lucinda Riley (Xander Uitgevers) is met 129.000 exemplaren in 2018 het bestverkochte boek. Riley mag met recht de schrijfster van 2018 worden genoemd, drie andere titels uit de Zeven zussen serie staan op de 21ste, 33ste en 47ste plek.
De acht bergen van Paolo Cognetti (De Bezige Bij) staat op de 2de plek met 126.000 verkochte exemplaren.
Oorsprong van Dan Brown (Luitingh-Sijthoff) bezet met 114.000 verkochte boeken de 3de plek, deze thriller was in 2017 nog het bestverkochte boek.

CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken 2018
De waanzinnige boomhut van 78 verdiepingen van Andy Griffiths en Terry Denton (Lannoo) is het meest uitgeleende boek van 2018. Dit duo tekent ook voor de 2de plek. Jeff Kinney pakt de 3de plek terwijl hij de afgelopen drie jaar de gehele top 3 bezette met zijn Leven van een loser serie.
Huidpijn van Saskia Noort (Ambo|Anthos) is met een 8ste plek de meest uitgeleende oorspronkelijk Nederlandstalige titel, dat was in 2017 ook het geval.

Kinderboekenseries domineren de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken: Er staan 57 kinderboeken in de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken, in de lijst staan 43 boeken voor volwassenen waarvan er 31 vallen onder het genre spannende boeken.

Boekenmarkt 2018 in cijfers
  • De totale boekenmarkt is in 2018 met 2% in omzet gegroeid, het is voor het 4de achtereenvolgende jaar dat er sprake is van groei.
  • In totaal is voor € 541 miljoen aan boeken verkocht, de lezer schafte vaker een duurder boek aan.
  • Lezers kochten in totaal 41 miljoen boeken, daarmee blijft de afzet net als de voorgaande twee jaren nagenoeg gelijk.
  • Non-fictie boeken deden het in 2018 erg goed, de omzet van dit genre groeide met ruim 4%.
  • Wederom werden er iets meer e-boeken verkocht dan het voorgaande jaar, het aandeel e-boeken op de totale afzetmarkt groeit naar 7,6%.
  • Voor het eerst kan ook wat worden gezegd over het omzetverschil tussen verkoopkanalen. Er was een omzetdaling van 2% bij het fysieke verkoopkanaal en een omzetstijging van 11% bij het online verkoopkanaal.
  • De hoogste weekomzet van 2018 werd behaald in de week voor Kerstmis (€ 22,9 miljoen).
  • Er zijn zo’n 59 miljoen papieren boeken uitgeleend aan de leden van de openbare bibliotheek in 2018, aldus de eerste voorlopige inschatting van de Stichting Leenrecht.
  • Het aantal uitgeleende e-boeken via het e-boekplatform van de Koninklijke Bibliotheek groeit naar 3,5 miljoen (3,2 miljoen in 2017).
Eerste nieuwjaarsspeech van Eveline Aendekerk
Om te beginnen wil Aendekerk dat de (voor)deur van de CPNB zowel letterlijk als figuurlijk nog makkelijker open gaat: “Een transparante CPNB waar het collectief van boekhandels, bibliotheken en uitgeverijen meekijkt en denkt. We staan open voor nieuwe ideeën, zodat we bijvoorbeeld ook de ontlezing onder jongeren nog beter kunnen tegengaan.” De CPNB wil meer impact genereren, daarom staat het komende jaar in het teken van het aanbrengen van meer focus in de verschillende leesbevorderende campagnes. Ook wordt gekeken of de diverse gelijksoortige initiatieven gebundeld kunnen worden, zodat leesbevorderingsacties nog meer opvallen en effectiever worden.
 
Leesbevordering bij kinderen en jongeren
Het aanbrengen van meer focus bij campagnes van de CPNB betekent concreet bijvoorbeeld dat tijdens het Kinderboekenbal zowel de Gouden Griffel als het Gouden Penseel wordt uitgereikt. De Vlag en Wimpels en de Zilveren Griffels en Penselen zullen op een andere manier bekend worden gemaakt, waardoor de Midzomerkinderboekenborrel niet meer zal plaatsvinden. De impact en effectiviteit van de uitreikingen moet hierdoor worden vergroot.
Ontlezing onder jongeren verdient (nog) meer aandacht. Om die reden is besloten boeken voor 12 tot 15 jarigen terug te brengen als extra categorie naar de Griffels. Maar in het algemeen geldt voor deze leeftijdscategorie dat er gedragsverandering nodig is. Om in de woorden van Aendekerk te spreken: “Eerst aansluiten en dan pas ombuigen, met de doelgroep samen. Wat dat concreet betekent gaan we, samen met het collectief, de komende tijd uitwerken.”