Expertpanel: Johan Gademan - Wiskunde ontwikkelen in je vrije tijd...

Expertpanel: Johan Gademan - Wiskunde ontwikkelen in je vrije tijd...


Voor een Stichting als Math4All vraagt het wel de nodige aanpassing. Door deze overeenkomst komen we in een ander ontwikkelingsstadium. Waren we tot voor kort een groep vrijbuiters die konden maken wat we wilden, waar we zin in hadden en meerwaarde in zagen; nu wordt het toch wel serieuze business. Als Stichting zullen we nadrukkelijker na moeten denken over onze organisatie en overwegen om medewerkers aan te trekken. Zeker nu VO-Content bij de scholen gaat aanslaan. Maar het idee om een educatieve uitgeverij (of iets wat er voor door gaat) te worden heeft niet onze eerste voorkeur. Maar wat is voor ons de handigste organisatievorm?

We zullen net als in de afgelopen jaren vooral slim moeten blijven ontwikkelen, en vooral je kracht en eigenheid vasthouden. Wat is onze kracht? Misschien wel aardig om dat in deze column met u te delen. We zijn daar als Stichting altijd heel open geweest en hebben daardoor bij menig educatief uitgever aan tafel gezeten, zijn braaf uitgehoord en hoorden vervolgens niets meer.

De grootste kracht is dat we al heel lang medium neutraal wiskundelesmateriaal ontwikkelen. Voor zover ik weet zijn we daar redelijk uniek in. Het is kennelijk moeilijk een organisatie medium neutraal documenten te laten ontwikkelen. Auteurs en uitgeverij moeten daar mee om kunnen gaan en dat vergt een andere denk- en werkwijze. De auteur gebruik andere ontwikkeltools en de uitgeverij moet automatisch gaan opmaken. Dit kan dus al tien jaar. Bij ThiemeMeulenhoff hebben we de wiskundeboeken van Pascal al automatisch opgemaakt en voor zover ik het weet is het in de educatieve wereld in Nederland daarbij gebleven. Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat dit niet of nauwelijks navolging heeft gekregen.
Het bijzondere is dat we nu nog nauwelijks van de medium neutrale opzet hebben kunnen profiteren. Papieren versies hebben we nog nauwelijks hoeven te maken (hier zie je dus ons gebrek aan marketingkracht als Stichting). We moeten wachten op iets ingrijpends om op te vallen. Onze lakmoesproef komt bij de wijziging van het wiskundecurriculum. Waar traditionele uitgevers zeggen twee jaar nodig te hebben om een nieuwe editie op de markt te brengen, zouden wij dat in maximaal een half jaar gereed moeten hebben. Inmiddels hebben we het complete wiskundelesmateriaal voor klas 1, 2 en bovenbouw havo-vwo klaar. We gaan natuurlijk nog even door met ontwikkelen, klas 3 en vmbo ligt er nog.

Een andere kracht van Math4All is dat we veel (met onze vrienden) zelf hebben moeten bedenken, uitproberen en uitvoeren. Veel vallen en opstaan. Er is dus heel veel kennis in de Stichting, kennis over mediumneutraal ontwikkelen, over XML, MathML, XLST, HTML5, over het gedrag van formules in de diverse browsers, over automatische opmaak. En nu sinds kort ook weer over (re)arrangeren aan de hand van metadata en v-dex. (over een deel van deze ervaringen heb ik artikelen geschreven die op mijn website staan, zie www.johangademan.nl) Deze kennis dragen we nu allemaal over op de ontwikkelaars van de Stichting de Wageningse Methode.

We hebben geen grote ontwikkelomgeving. Ja, een gratis XML-editor. Maar verder niets. We hebben aan een wiskundepilot van de VO-raad meegedaan en daar kwam ook de vraag op de tafel wat nu een geschikte ontwikkelomgeving is. ‘Lessenmaker’ kwam ter sprake en nog een aantal omgevingen en geen van allen sprak ons aan. Waarom niet? Tja, in de meest ontwikkelomgevingen ging het niet om het ontwikkelen van wiskundelesmateriaal maar om het leren ontwikkelen van educatief lesmateriaal en/of het automatisch toevoegen van metadata. Voor je kon beginnen met ontwikkelen was je tijden bezig met het invullen van allerlei verplichte velden in sjablonen en die leverde dan nog niet eens een mediumneutraal bestand op. Wiskundige formules lukten nog helemaal niet. We hebben hierdoor een afkeer voor generieke ontwikkelomgevingen gekregen. Generieke tools zijn voor managers en beleidsmakers die generiek denken, maar een ontwikkelaar voor wiskundelesmateriaal wordt gek van een generieke tool.

U zult denken de medewerkers van Math4All zullen wel veel benaderd worden door educatieve uitgevers vanwege die kennis? Niet dus, hoogstens een vrijblijvend gesprekje, dat vooral over business modellen lijkt te moeten gaan.
Is dat nog een kracht? We hebben geen business model, of moet ik zeggen, we denken er nauwelijks over na. Maar we creëren wel waarde, is ons idee.
Dit alles het brengt ons geregeld aan het twijfelen. Waar zit nu de gedachtefout? Wat hebben we nu gemist? Hoe kan het dat we zo weinig navolging krijgen? Het is zo verdacht stil. Of missen we juist de nieuwe en betere oplossingen? Deze vragen blijven knagen. Inclusief de vraag over de organisatievorm van Math4All.
Het afgelopen jaar heb ik nauwelijks respons gehad op mijn columns in InCT. Dat kan natuurlijk aan de kwaliteit van mijn columns liggen. Ik vraag u nu nadrukkelijk om respons. Ik zou het fijn vinden als u reageert op de vraag, Hoe we als Stichting Math4All nu verder moeten. Wie durft mee te denken?
Als tegenprestatie kan ik u de unieke Math4All koffiebeker aanbieden.
Mail uw reactie naar [email]info@math4all.nl[/email]