Nieuwe Europese privacyregels in de maak
Terwijl veel organisaties nog maar nauwelijks bekomen zijn van de invoering van de AVG, is de EU al weer hard onderweg om nieuwe privacyregels op te stellen: de ePrivacy-verordening. Deze regels hebben tot doel om de vertrouwelijkheid van digitale communicatie beter te beschermen en bevat onder meer regels voor het gebruik van e-mail, telemarketing, cookies en andere vormen van elektronische communicatie, zoals Skype en WhatsApp.
Nu digitale communicatie vrijwel de standaard is geworden, is het logisch dat de EU regels stelt die het vertrouwen van de gebruiker in digitale diensten en producten funderen. Maar de conceptregels maken wel sommige modellen om geld te verdienen met content onmogelijk.
Een van de onderwerpen die de uitgeverijsector direct raken is de voorwaardelijke toegang tot informatie en diensten. Er wordt onderhandeld over een bepaling dat gebruikers niet de toegang tot een website of dienst mag worden ontzegd als deze geen toestemming geeft om persoonsgegevens te verwerken. Dit brengt digitale verdienmodellen, innovatie en aanbod van gratis content in gevaar. Nederland is voor deze bepaling, andere landen en Duistland en Frankrijk willen eerst onderzoeken welke effecten dit heeft op de bedrijfsvoering van sites die een verdienmodel hebben dat op cookies is gebaseerd.
Lees meer bij de DDMA.
Nu digitale communicatie vrijwel de standaard is geworden, is het logisch dat de EU regels stelt die het vertrouwen van de gebruiker in digitale diensten en producten funderen. Maar de conceptregels maken wel sommige modellen om geld te verdienen met content onmogelijk.
Een van de onderwerpen die de uitgeverijsector direct raken is de voorwaardelijke toegang tot informatie en diensten. Er wordt onderhandeld over een bepaling dat gebruikers niet de toegang tot een website of dienst mag worden ontzegd als deze geen toestemming geeft om persoonsgegevens te verwerken. Dit brengt digitale verdienmodellen, innovatie en aanbod van gratis content in gevaar. Nederland is voor deze bepaling, andere landen en Duistland en Frankrijk willen eerst onderzoeken welke effecten dit heeft op de bedrijfsvoering van sites die een verdienmodel hebben dat op cookies is gebaseerd.
Lees meer bij de DDMA.