FD: Kranten maken janboel van hun onlinecijfers
Gaat het goed met de uitgevers van dagbladen? Dat weet niemand exact. Ook NOM niet, hoewel het elk kwartaal cijfers publiceert over oplages. De verklaring: ondoorzichtige rekenmethodes met online abonnees, aldus het FD.
Volgens het FD wordt het steeds lastiger om de cijfers te vergelijken, zowel tussen de verschillende titels als de ontwikkeling per titel in de tijd. Dat komt vooral door de vele hybride producten, waarbij papier wordt gecombineerd met online. Die tellen dagbladuitgevers elk hun eigen manier. De Persgroep-titels, zoals de Volkskrant, AD en Trouw rapporteren geen enkele combi-abonnee. Andere uitgevers, zoals Mediahuis, doen dat wel. Zo lopen vrijwel alle papieren abonnees van Mediahuis-titel De Limburger mee in de combi-statistiek. Bij De Telegraaf (nu ook van Mediahuis) zijn ze er de afgelopen paar jaar opeens massaal ingeschoven. NRC, eveneens van Mediahuis, rapporteert juist geen combi's.
Volgens het FD wordt het steeds lastiger om de cijfers te vergelijken, zowel tussen de verschillende titels als de ontwikkeling per titel in de tijd. Dat komt vooral door de vele hybride producten, waarbij papier wordt gecombineerd met online. Die tellen dagbladuitgevers elk hun eigen manier. De Persgroep-titels, zoals de Volkskrant, AD en Trouw rapporteren geen enkele combi-abonnee. Andere uitgevers, zoals Mediahuis, doen dat wel. Zo lopen vrijwel alle papieren abonnees van Mediahuis-titel De Limburger mee in de combi-statistiek. Bij De Telegraaf (nu ook van Mediahuis) zijn ze er de afgelopen paar jaar opeens massaal ingeschoven. NRC, eveneens van Mediahuis, rapporteert juist geen combi's.