Boekenkoper gaat weer naar de winkel
KVB Boekwerk deed in de zomer van dit jaar consumentenonderzoek naar het gedrag bij het kopen van boeken. Het aandeel consumenten dat het vaakst boeken in de winkel koopt (inclusief tweedehands en e-books) was in 2013 51%. In de jaren daarna zakte dit percentage. Dieptepunt was januari 2014 met 42%, de periode dat de voormalige Selexyzwinkels problemen hadden. In juni 2017 is het oude niveau weer bereikt: 50% zegt doorgaans het vaakst boeken te kopen in de boekwinkel.
Ter vergelijking: op internet koopt doorgaans circa 30% zijn of haar boeken (internet is marktleider bij e-books en tweedehands boeken). De groep boekenkopers die bij beide kanalen ongeveer even vaak koopt is circa 20%.
Van alle ondervraagden zegt bijna een kwart dit ‘in een specifieke fysieke winkel’ te doen. De reden die ze geven verklaart meteen waarom de sterke terugval van de detailhandel juist voor het boekenvak relatief beperkt is gebleven. Bijna de helft van de vaste groep (45%) komt namelijk uit loyaliteit: ‘Ik wil graag dat de winkel blijft bestaan en met de aankoop steun ik hen’.
Ten slotte: jaar in jaar uit kruipt het aandeel van titels in de Engelse taal omhoog. Inmiddels is dat bijna 10% hoger dan vier jaar geleden. In 2013 kocht 32% wel eens een boek in het Engels, medio 2017 is dat 35%. Mannen en hoog opgeleiden kopen vaker Engelse titels dan vrouwen en lager opgeleiden.
Bron: KBB
Ter vergelijking: op internet koopt doorgaans circa 30% zijn of haar boeken (internet is marktleider bij e-books en tweedehands boeken). De groep boekenkopers die bij beide kanalen ongeveer even vaak koopt is circa 20%.
Van alle ondervraagden zegt bijna een kwart dit ‘in een specifieke fysieke winkel’ te doen. De reden die ze geven verklaart meteen waarom de sterke terugval van de detailhandel juist voor het boekenvak relatief beperkt is gebleven. Bijna de helft van de vaste groep (45%) komt namelijk uit loyaliteit: ‘Ik wil graag dat de winkel blijft bestaan en met de aankoop steun ik hen’.
Ten slotte: jaar in jaar uit kruipt het aandeel van titels in de Engelse taal omhoog. Inmiddels is dat bijna 10% hoger dan vier jaar geleden. In 2013 kocht 32% wel eens een boek in het Engels, medio 2017 is dat 35%. Mannen en hoog opgeleiden kopen vaker Engelse titels dan vrouwen en lager opgeleiden.
- De drie belangrijkste redenen om een anderstalig boek te kopen:
- De titel is (nog) niet in het Nederlands uitgegeven (36%);
- Om de taal bij te houden (31%);
- Leest liever in de taal waarin het is geschreven (28%).
Bron: KBB