Strijd tussen online en print kent geen winnaars: opkomst van DAM

Strijd tussen online en print kent geen winnaars: opkomst van DAM


Nu automatisering een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de bedrijfsvoering van uitgevers, is de vraag welke systemen leidend zijn voor de opslag en distributie van content. Binnen veel uitgevers woedt een stammenstrijd tussen print en online om deze leidende rol op te eisen.

Inzet van de strijd: online first of print first ?
Deze strijd wordt ook wel gekenmerkt als "online first" versus "print first", met andere woorden: is het web-CMS leidend of wordt het redactioneel systeem als primair systeem gebruikt ? Het antwoord op deze vraag is lastig te geven, omdat verschillende afwegingen hier een rol in spelen. In welke mate maken print en online gebruik van elkaars content ? En waar wordt deze content als eerste gepubliceerd ? In hoeverre zijn de systemen geschikt voor distributie van content ? En hoe eenvoudig zijn systemen met elkaar te koppelen ?

DAM als tussenweg
Een trend die ontstaan is bij wetenschappelijke uitgevers is het implementeren van een Digital Asset Management- ofwel DAM-systeem. In een DAM kan content in allerlei verschillende formaten worden opgeslagen en gecategoriseerd, bijvoorbeeld door middel van metadatering, zodat de content later eenvoudig teruggevonden kan worden voor hergebruik. Binnen wetenschappelijke uitgevers vloeit content vanuit allerlei hoeken samen in het DAM, waar het voorzien wordt van de juiste "tags" en gedistribueerd naar andere systemen.

Voordelen van DAM
DAM-systemen vormen een consensus tussen online en print, waarbij productiesystemen ingezet worden voor de productie van content. Het DAM dient als opslag voor en distributie van content, bijvoorbeeld naar online portals voor betaalde content of naar externe partijen als LexisNexis. Een groot voordeel hiervan is dat de discussie "online first" versus "print first" aan belang inboet. Immers, iedere redactie blijft in een eigen productie-omgeving werken, terwijl de content centraal beschikbaar gesteld wordt voor hergebruik en distributie.
Een ander voordeel van DAM-systemen is het feit dat "assets" - beeld, tekst, video, en dergelijke - die vaak extern worden ingekocht, op een centrale plaats worden bewaard. In deze assets wordt veel geld geïnvesteerd door uitgevers en het feit dat ze veilig worden gesteld voor de onderneming heeft economische waarde.
Een derde belangrijk voordeel van een DAM is de archieffunctie. Serverruimte voor productieomgevingen is veelal kostbaar, terwijl het opslaan van content in een DAM als archief veel minder opslagkosten met zich meebrengt, terwijl wel de relaties en metadata uit het productiesysteem behouden kunnen blijven.

Tot slot
DAM-systemen zijn in opkomst binnen uitgeverijen. Zeker in omgevingen waar online redacties en printredacties content moeten delen, kan DAM kosten- en efficiëntievoordelen met zich meebrengen.