Boekenbranche Duitsland: bescheiden plus in 2016
De Duitse brancheorganisatie Börsenverein des Deutschen Buchhandels heeft de cijfers over 2016 gepubliceerd: een bescheiden plusje van 1%.
De meeste groei in Duitsland zat in het segment kinderboeken dat met 9% groeide. Andere opmerkelijke ontwikkelingen: net als in veel andere landen bleef de omzet van e-books steken op het niveau van het jaar ervoor, rond de 4.5%. De Duitse consument omarmt wel meer online winkel, de omzet van online boekverkopen nam toe, vanzelfsprekend ten koste van de omzet van de boekhandel. Online zit op 18% van de markt, de boekwinkel op 47%. Opmerkelijk is dat directe verkoop door uitgevers in Duitsland zo'n 20% van de markt inneemt
De CEO van Börsenverein, Alexander Skipis, zegt dat de boekenbranche in ieder geval een stabiele basis heeft, ondanks de grote veranderingen die er in het medialandschap plaatsvinden. Hij geeft wel aan dat boekverkopers zich nog wel zorgen maken over de frequentie waarmee klanten de winkels binnenlopen dat de uitgevers flink onder druk staan. Daarbij wijst hij op de plannen van de Duitse regering om een wet in te voeren die het verplicht maakt om lesboeken en wetenschappelijke teksten digitaal te distribueren en voor zover mogelijk ook gratis te publiceren.
De meeste groei in Duitsland zat in het segment kinderboeken dat met 9% groeide. Andere opmerkelijke ontwikkelingen: net als in veel andere landen bleef de omzet van e-books steken op het niveau van het jaar ervoor, rond de 4.5%. De Duitse consument omarmt wel meer online winkel, de omzet van online boekverkopen nam toe, vanzelfsprekend ten koste van de omzet van de boekhandel. Online zit op 18% van de markt, de boekwinkel op 47%. Opmerkelijk is dat directe verkoop door uitgevers in Duitsland zo'n 20% van de markt inneemt
De CEO van Börsenverein, Alexander Skipis, zegt dat de boekenbranche in ieder geval een stabiele basis heeft, ondanks de grote veranderingen die er in het medialandschap plaatsvinden. Hij geeft wel aan dat boekverkopers zich nog wel zorgen maken over de frequentie waarmee klanten de winkels binnenlopen dat de uitgevers flink onder druk staan. Daarbij wijst hij op de plannen van de Duitse regering om een wet in te voeren die het verplicht maakt om lesboeken en wetenschappelijke teksten digitaal te distribueren en voor zover mogelijk ook gratis te publiceren.