Publieksbladen zitten in dalende trend
Het J-Lab van de Hogeschool Utrecht (onder leiding van Piet Bakker) heeft de oplage-ontwikkeling van de publieksbladen sinds de eeuwwisseling bekeken. Het resultaat is niet erg optimistisch: de trend is dalend.
Het onderzoek bekeek de verschillende soorten tijdschriften: omroepbladen, vrouwenbladen (weekbladen & glossy's), roddelbladen, sport- en mannenbladen. Opmerkelijk is dat de trend overal hetzelfde is, behalve bij de vrouwenmaandbladen, de zg. glossy's. Waar de vrouwen-weekbladen, voornamelijk titels van Sanoma (Libelle en Margriet), hun oplages bijna zagen halveren, groeide het segment glossy's wel sinds 2000. Het aantal titels nam toe en dus ook de totale oplage. Maar ook in dit segment is een kleine daling in de laatste jaren waar te nemen.
Bij de mannenbladen is de slachting duidelijker. Een titel als VI heeft een sterke neergaande lijn terwijl het totaal aantal titels ook flink afnam. Een tegengestelde trend dus als we het vergelijken met de glossy's voor vrouwen.
In het onderzoek staan geen resultaten van de special interest bladen. Daarnaast worden sommige segmenten wat vertekend omdat een aantal grotere partijen hun oplagecijfers niet meer aanmeldt.
Het hele artikel met overzichten is te lezen op de site van het Simuleringsfonds voor de Journalistiek
Het onderzoek bekeek de verschillende soorten tijdschriften: omroepbladen, vrouwenbladen (weekbladen & glossy's), roddelbladen, sport- en mannenbladen. Opmerkelijk is dat de trend overal hetzelfde is, behalve bij de vrouwenmaandbladen, de zg. glossy's. Waar de vrouwen-weekbladen, voornamelijk titels van Sanoma (Libelle en Margriet), hun oplages bijna zagen halveren, groeide het segment glossy's wel sinds 2000. Het aantal titels nam toe en dus ook de totale oplage. Maar ook in dit segment is een kleine daling in de laatste jaren waar te nemen.
Bij de mannenbladen is de slachting duidelijker. Een titel als VI heeft een sterke neergaande lijn terwijl het totaal aantal titels ook flink afnam. Een tegengestelde trend dus als we het vergelijken met de glossy's voor vrouwen.
In het onderzoek staan geen resultaten van de special interest bladen. Daarnaast worden sommige segmenten wat vertekend omdat een aantal grotere partijen hun oplagecijfers niet meer aanmeldt.
Het hele artikel met overzichten is te lezen op de site van het Simuleringsfonds voor de Journalistiek