Kranten 2016: print daalt, digitaal stijgt sterk
Het Financieel Dagblad blijkt uit de jaarcijfers van NOM over 2016 één van de sterkste titels: de digitale oplage groeide, net als bij veel andere titels, maar bij het FD hield de betaalde print oplage beter stand dan bij de collegae.
Uit de NOM Dagbladen print oplagecijfers en de digitale censusdata over de periode Q1- 2016 tot en met Q4-2016 blijkt dat het FD relatief gezien de grootste betaalde digitale oplage van alle landelijke dagbladen heeft: 59,7% van de totale betaalde oplage is digitaal ten opzichte van gemiddeld 30,0% bij de andere landelijke dagbladen. Met 68.646 digitale abonnees neemt het FD daarmee een derde positie in na de algemene dagbladen De Telegraaf (232.039) en de Volkskrant (88.535).
De digitale oplage groeit bij nagenoeg alle landelijke dagbladen (+32,2%) met uitzondering van het Nederlands Dagblad (- 4,9%) en het Reformatorisch Dagblad (- 0,4%). De Telegraaf is de grootste stijger in digitale oplage (+ 67,5%), gevolgd door NRC Handelsblad (+51%).
Eugenie van Wiechen, algemeen directeur FD Mediagroep: ‘Dit zijn prachtige cijfers die laten zien dat het FD succesvol is in de digitale transitie en groeit in totale betaalde oplage. De lezer en de lezersinkomsten staan bij het FD centraal en onze abonnees waarderen de digitale uitgaven van het FD. Het percentage digitale gebruikersomzet nam voor de gehele FD Mediagroep toe van 26% in 2013 naar 40% in 2016.’
Print
De printoplages staan echter wel onder druk. Gemiddeld daalde de printoplage in 2016 met 5,4%.
Uit de NOM Dagbladen print oplagecijfers en de digitale censusdata over de periode Q1- 2016 tot en met Q4-2016 blijkt dat het FD relatief gezien de grootste betaalde digitale oplage van alle landelijke dagbladen heeft: 59,7% van de totale betaalde oplage is digitaal ten opzichte van gemiddeld 30,0% bij de andere landelijke dagbladen. Met 68.646 digitale abonnees neemt het FD daarmee een derde positie in na de algemene dagbladen De Telegraaf (232.039) en de Volkskrant (88.535).
De digitale oplage groeit bij nagenoeg alle landelijke dagbladen (+32,2%) met uitzondering van het Nederlands Dagblad (- 4,9%) en het Reformatorisch Dagblad (- 0,4%). De Telegraaf is de grootste stijger in digitale oplage (+ 67,5%), gevolgd door NRC Handelsblad (+51%).
Eugenie van Wiechen, algemeen directeur FD Mediagroep: ‘Dit zijn prachtige cijfers die laten zien dat het FD succesvol is in de digitale transitie en groeit in totale betaalde oplage. De lezer en de lezersinkomsten staan bij het FD centraal en onze abonnees waarderen de digitale uitgaven van het FD. Het percentage digitale gebruikersomzet nam voor de gehele FD Mediagroep toe van 26% in 2013 naar 40% in 2016.’
De printoplages staan echter wel onder druk. Gemiddeld daalde de printoplage in 2016 met 5,4%.
TITEL | Print oplage 2016 | 2015 |
AD | 317.626 | 337.319 |
De Telegraaf | 382.089 | 416.318 |
De Volkskrant | 217.796 | 223.778 |
NRC | 135.764 | 143.027 |
Trouw | 88.604 | 89.957 |
Het Parool | 43.800 | 46.822 |
Reformatorisch Dagblad | 42.740 | 43.528 |
NRC Next | 26.262 | 28.098 |
Financieel Dagblad | 46.420 | 46.741 |
Nederlands Dagblad | 20.735 | 22.675 |
Titel | Digitale oplage 2016 | 2015 |
De Telegraaf | 232.039 | 138.549 |
de Volkskrant | 88.535 | 74.366 |
FD | 68.646 | 59.343 |
NRC Handelsblad | 65.986 | 43.708 |
Reformatorisch Dagblad | 45.688 | 45.880 |
AD | 34.020 | 33.039 |
Nederlands Dagblad | 23.675 | 24.904 |
Trouw | 21.454 | 17.749 |
nrc.next | 16.998 | 13.952 |
Het Parool | 12.940 | 9.181 |