Boekenbranche gaat lees- en mediagedrag onderzoeken

Boekenbranche gaat lees- en mediagedrag onderzoeken
De boekensector start in samenwerking met het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) een onderzoek naar het leesgedrag van Nederlanders en de samenhang met ander mediagebruik.

Doel van het onderzoek is om antwoord te vinden op de vraag hoe lezen concurreert met andere vormen van tijdsbesteding, welke typen lezers er zijn en wat de verschillen zijn tussen digitaal lezen en op papier lezen. De resultaten van ‘Lees:Tijd’, zoals het onderzoek heet, worden verwacht in januari 2018.

Het onderzoek is in feite een verdiepende analyse van gegevens uit het Media:Tijd-onderzoek naar tijdsbesteding en mediagebruik van het SCP. In 2013 en 2015 deden zo’n 3000 mensen van 13 jaar en ouder hieraan mee. Wat nieuwe inzichten kan geven over de huidige leescultuur, is een uitsplitsing naar de persoonskenmerken van de respondenten van Media:Tijd. Met de gegevens kan men analyseren welke mensen eigenlijk veel, soms of weinig lezen, op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en maatschappelijke status.

Het onderzoek wordt vanuit de sector gesteund door CPNB, KB, Stichting Lezen en KVB Boekwerk (namens uitgevers en boekverkopers). De uitvoering is in de handen van dr. Annemarie Wennekers en prof. dr. Jos de Haan van het SCP, in samenwerking met prof. dr. Frank Huysmans.