Nepnieuws herkennen door het te maken

Nepnieuws herkennen door het te maken
Nieuws en propaganda, misleiding en mening, feit en leugen: ze zijn van alle tijden, maar de opkomst van sociale media en Machiavellistische machthebbers hebben alternatieve feiten, nepnieuws en gemanipuleerde grafieken een boost gegeven. Het laat de nieuwsconsument in verwarring achter: als twee partijen elkaar van het verspreiden van nepnieuws beschuldigen, wie kun je dan nog geloven? DROG is een platform dat helpt om de manipulatie te doorzien.
 
Om nepnieuws beter te herkennen, kun je het best zelf maken, vindt DROG. Daarom kun je op de site zelf een nepnieuwsbericht samenstellen uit verschillende elementen, zoals standpunten, beeldmateriaal en cijfers. Zet er een clickbait-kop boven, deel het op de sociale media en kijk hoeveel mensen het willen lezen of verspreiden. Alleen lukt dat laatste niet: wie op het bericht klikt, wordt direct doorgelinkt naar de website van DROG. Daar leert de lezer nepnieuws herkennen aan de hand van artikelen en filmpjes waarin te zien is hoe de berichten worden gemaakt, waarom ze effectief zijn en wat voor schade ze kunnen aanrichten.
 
DROG is een initiatief van Ruslanddeskundige Ruurd Oosterwoud, die op het idee kwam toen rond het conflict in Oekraïne allerlei desinformatie werd verspreid. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek ondersteunt het initiatief.