NRC stapt uit Blendle
NRC stop met Blendle omdat men bij NRC, ondanks al onze sympathie, oprecht vreest dat Blendle op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek. Hoofdredacteur Vandermeersch legt uit waarom.
In een blog verklaart Vandermeersch waarom NRC tot deze stap is gekomen. Hij legt uit dat Blendle in 201 voor NRC wel een flinke extra omzet wist genereren, zo'n 200.000 euro, gelijk aan 400 jaarabonnementen. Daarmee werden veel nieuwe lezers gevonden. Maar omdat NRC zelf in 2015 een betaalmuur had gebouwd op haar sites en daarmee zelf ook een stijging in omzet had weten te realiseren, ontstaat er een conflict met het nieuwe betaalmodel dat Blendle hanteert: Blendle premium.
De nieuwe financiële basis van NRC dreigt nu door Blendle Premium te worden aangetast. "Met deze premium-versie besloot Blendle namelijk om niet langer een aanvullende dienst aan te bieden waarbij je losse artikelen koopt, maar ook zelf abonnementen te gaan werven. Daarmee wordt Blendle in plaats van een elektronische kiosk ook zelf een uitgever. Weliswaar met de journalistiek die wij (en collega-uitgevers) maken.
Blendle vraagt 9,99 per maand. Trek daar de btw van 21 procent van af en verdeel de rest tussen 120 titels en je begrijpt dat we via Blendle Premium onze journalistiek zo goed als gratis weg dreigen te geven," betoogt Vandermeersch.
Hij vervolgt: "Los van dat economische argument is er een tweede belangrijke punt. Blendle verkoopt herverpakte krantenartikelen, uit nrc.next en NRC Handelsblad. Maar de redactie zet intussen sterk in op digital first en zelfs digital only. Stukken worden online verrijkt met video’s, met links naar originele documenten, met verwijzingen naar andere artikelen. Al die zaken ontbreken in Blendle. Alternatieve vertelvormen, journalistieke meerwaarde die we dankzij de mogelijkheden van online kunnen creëren, liveblogs, video’s, interactieve graphics, quizzes, etc ontbreken in de Blendle-ervaring."
"We zien Blendle in de vijver van de abonnees vissen en beantwoordt Blendle vooral te weinig aan onze ambitie om vernieuwende journalistiek ook op lange termijn in stand te houden. Daarom stappen we uit Blendle en zien we dus veel meer in de strategie van de eigen abonnementenverkoop."
In een reactie laat oprichter Alexander Klöpping weten dat het vertrek een supergrote teleurstelling is. "Het is een prachtige krant. Ik begrijp deze beslissing echt niet." NRC was altijd al kritisch en volgens Klöpping is de kritiek van Vandermeersch niet terecht. Men heeft om de verrijking van de artikelen gevraagd en die nooit gekregen. Overigens is Blendle Premium een product waar NRC vanaf het begin niet bij was aangesloten. Volgens Klöpping zijn Blendle-lezers op dat moment massaal Volkskrant en andere kranten gaan lezen. "Dat is goed nieuws voor de andere kranten, maar ik vind het oprecht jammer dat sommige Blendle-gebruikers nu misschien niet doorhebben wat ze missen."
Een strategiewijziging hoeven we niet te verwachten van de online kiosk. "NRC is internationaal gezien de enige die zich heeft teruggetrokken. We hebben van geen enkel ander medium gehoord dat ze willen vertrekken."
(Bronnen: NRC en RTLZ)
In een blog verklaart Vandermeersch waarom NRC tot deze stap is gekomen. Hij legt uit dat Blendle in 201 voor NRC wel een flinke extra omzet wist genereren, zo'n 200.000 euro, gelijk aan 400 jaarabonnementen. Daarmee werden veel nieuwe lezers gevonden. Maar omdat NRC zelf in 2015 een betaalmuur had gebouwd op haar sites en daarmee zelf ook een stijging in omzet had weten te realiseren, ontstaat er een conflict met het nieuwe betaalmodel dat Blendle hanteert: Blendle premium.
De nieuwe financiële basis van NRC dreigt nu door Blendle Premium te worden aangetast. "Met deze premium-versie besloot Blendle namelijk om niet langer een aanvullende dienst aan te bieden waarbij je losse artikelen koopt, maar ook zelf abonnementen te gaan werven. Daarmee wordt Blendle in plaats van een elektronische kiosk ook zelf een uitgever. Weliswaar met de journalistiek die wij (en collega-uitgevers) maken.
Blendle vraagt 9,99 per maand. Trek daar de btw van 21 procent van af en verdeel de rest tussen 120 titels en je begrijpt dat we via Blendle Premium onze journalistiek zo goed als gratis weg dreigen te geven," betoogt Vandermeersch.
Hij vervolgt: "Los van dat economische argument is er een tweede belangrijke punt. Blendle verkoopt herverpakte krantenartikelen, uit nrc.next en NRC Handelsblad. Maar de redactie zet intussen sterk in op digital first en zelfs digital only. Stukken worden online verrijkt met video’s, met links naar originele documenten, met verwijzingen naar andere artikelen. Al die zaken ontbreken in Blendle. Alternatieve vertelvormen, journalistieke meerwaarde die we dankzij de mogelijkheden van online kunnen creëren, liveblogs, video’s, interactieve graphics, quizzes, etc ontbreken in de Blendle-ervaring."
"We zien Blendle in de vijver van de abonnees vissen en beantwoordt Blendle vooral te weinig aan onze ambitie om vernieuwende journalistiek ook op lange termijn in stand te houden. Daarom stappen we uit Blendle en zien we dus veel meer in de strategie van de eigen abonnementenverkoop."
In een reactie laat oprichter Alexander Klöpping weten dat het vertrek een supergrote teleurstelling is. "Het is een prachtige krant. Ik begrijp deze beslissing echt niet." NRC was altijd al kritisch en volgens Klöpping is de kritiek van Vandermeersch niet terecht. Men heeft om de verrijking van de artikelen gevraagd en die nooit gekregen. Overigens is Blendle Premium een product waar NRC vanaf het begin niet bij was aangesloten. Volgens Klöpping zijn Blendle-lezers op dat moment massaal Volkskrant en andere kranten gaan lezen. "Dat is goed nieuws voor de andere kranten, maar ik vind het oprecht jammer dat sommige Blendle-gebruikers nu misschien niet doorhebben wat ze missen."
Een strategiewijziging hoeven we niet te verwachten van de online kiosk. "NRC is internationaal gezien de enige die zich heeft teruggetrokken. We hebben van geen enkel ander medium gehoord dat ze willen vertrekken."
(Bronnen: NRC en RTLZ)