Studenten helpen Facebook in strijd tegen nepnieuws
Leidse masterstudenten Journalistiek en Nieuwe Media gaan Facebook helpen om nepnieuws van het sociale medium te weren.
Facebook wil het eenvoudiger maken om twijfelachtig nieuws te rapporteren. Partners van Facebook zullen deze gerapporteerde berichten vervolgens beoordelen. Studenten van de Leidse masteropleiding Journalistiek en Nieuwe Media, verenigd in het project Nieuwscheckers, zijn één van de partners van Facebook. Ook NU.nl is aangesloten bij het initiatief.
Wanneer meerdere partners van Facebook de twijfelachtigheid van een nieuwsbron beamen, wordt dit nieuwsbericht aangemerkt als 'in twijfel getrokken'. De factcheckers zullen bij deze berichten een verantwoording geven waarom zij tot hun keuze zijn gekomen. Deze berichten kunnen vervolgens lager in de nieuwsfeed van een Facebookgebruiker verschijnen.
De in twijfel getrokken berichten kunnen nog steeds worden gedeeld, maar wanneer gebruikers de post delen, zien ze een duidelijke waarschuwing dat het bericht in twijfel is getrokken door onafhankelijke feitencheckers. Ook is het niet langer mogelijk om het betreffende artikel te promoten.
Onderdeel opleiding
Factchecken is een belangrijk onderdeel van onze opleiding Journalistiek en Nieuwe Media, zegt Peter Burger, universitair docent aan de Universiteit Leiden. We willen dat onze studenten meesters zijn in het controleren van feiten. Dat is immers de basis van de journalistiek. Nieuwscheckers loopt al sinds 2009 en het is voor ons een mooie uitdaging om met onze studenten mogelijk nepnieuws op Facebook te gaan checken.
Sander Dekker, staatssecretaris van OCW, verantwoordelijk voor mediabeleid: Er is de laatste tijd veel discussie over nep-nieuws. Verspreiding van verzonnen berichten kan verstrekkende gevolgen hebben, zeker ook in verkiezingstijd. Het initiatief van Facebook, NU.nl en de Universiteit Leiden om Nederlandse Facebookgebruikers te helpen om het kaf van het koren te scheiden, juich ik dan ook van harte toe.
Kritiek uit het veld
Thomas Bruning van de NvJ is kritisch op het plan: "Het is goed dat nieuws wordt gecheckt, maar het is een gotspe dat commerciële bedrijven daarvoor voor het karretje worden gespannen", aldus Bruning tegenover de NOS. "Voor een koopje kan dit bedrijf nu de eigen business verbeteren met de prestaties van anderen." Peter Vandermeersch van NRC liet in zich in gelijke bewoordingen uit over het initiatief.
Facebook wil het eenvoudiger maken om twijfelachtig nieuws te rapporteren. Partners van Facebook zullen deze gerapporteerde berichten vervolgens beoordelen. Studenten van de Leidse masteropleiding Journalistiek en Nieuwe Media, verenigd in het project Nieuwscheckers, zijn één van de partners van Facebook. Ook NU.nl is aangesloten bij het initiatief.
Wanneer meerdere partners van Facebook de twijfelachtigheid van een nieuwsbron beamen, wordt dit nieuwsbericht aangemerkt als 'in twijfel getrokken'. De factcheckers zullen bij deze berichten een verantwoording geven waarom zij tot hun keuze zijn gekomen. Deze berichten kunnen vervolgens lager in de nieuwsfeed van een Facebookgebruiker verschijnen.
De in twijfel getrokken berichten kunnen nog steeds worden gedeeld, maar wanneer gebruikers de post delen, zien ze een duidelijke waarschuwing dat het bericht in twijfel is getrokken door onafhankelijke feitencheckers. Ook is het niet langer mogelijk om het betreffende artikel te promoten.
Onderdeel opleiding
Factchecken is een belangrijk onderdeel van onze opleiding Journalistiek en Nieuwe Media, zegt Peter Burger, universitair docent aan de Universiteit Leiden. We willen dat onze studenten meesters zijn in het controleren van feiten. Dat is immers de basis van de journalistiek. Nieuwscheckers loopt al sinds 2009 en het is voor ons een mooie uitdaging om met onze studenten mogelijk nepnieuws op Facebook te gaan checken.
Sander Dekker, staatssecretaris van OCW, verantwoordelijk voor mediabeleid: Er is de laatste tijd veel discussie over nep-nieuws. Verspreiding van verzonnen berichten kan verstrekkende gevolgen hebben, zeker ook in verkiezingstijd. Het initiatief van Facebook, NU.nl en de Universiteit Leiden om Nederlandse Facebookgebruikers te helpen om het kaf van het koren te scheiden, juich ik dan ook van harte toe.
Kritiek uit het veld
Thomas Bruning van de NvJ is kritisch op het plan: "Het is goed dat nieuws wordt gecheckt, maar het is een gotspe dat commerciële bedrijven daarvoor voor het karretje worden gespannen", aldus Bruning tegenover de NOS. "Voor een koopje kan dit bedrijf nu de eigen business verbeteren met de prestaties van anderen." Peter Vandermeersch van NRC liet in zich in gelijke bewoordingen uit over het initiatief.