"Wij erkennen de waarde van Twitter als ogen op de wereld"

"Wij erkennen de waarde van Twitter als ogen op de wereld"


Hoe zet BNR Twitter in als nieuwsbron?
"Nieuwsgaring via Twitter gebeurt bij BNR in alle gevallen in overleg met de dienstdoende eindredactie. Dat is de belangrijkste regel. ‘Nepnieuws’ brengen zonder check van social media mag ons niet gebeuren. We erkennen de waarde van Twitter als 'ogen op de wereld'. Het nieuwsgarend vermogen van de massa van Twitter is ongekend, en daardoor ook heel erg interessant. Alles wat we oppakken proberen we tot op de bodem uit te zoeken. En mocht het voorkomen dat dat niet kan, bijvoorbeeld vanwege tijdgebrek of vanwege het tijdstip, dan melden we duidelijk dat Twitter de herkomst van het nieuws is. De BNR-luisteraars en -lezers zijn mensen die ruimschoots bekend zijn met social media. Zij kunnen bij zo’n vermelding dus goed zelf inschatten wat de waarde is."

Hoe zorg je voor efficiënt gebruik van Twitter op de redactie?
"Veel redacteuren en presentatoren gebruiken social media in de breedste zin van het woord en hebben dus hun eigen tools. Wel heeft de hele redactie de beschikking over Tweetdeck, en werkt de internetredactie ook vaak met Hootsuite vanwege de flexibiliteit. Die twee tools hebben dus een standaard inrichting: geselecteerde mensen kunnen het @bnr-account beheren en afzonderlijke redactieleden hebben toegang tot de accounts die relevant zijn voor hun eigen programma's.
Binnen de internetredactie is er een social media-redacteur die alles in hoofdlijnen overziet, verder wordt het beleid ten dele ook binnen de programmaredacties bepaald. Je kunt je voorstellen dat BNR Mediazaken een ander soort bereik heeft op Twitter dan BNR Gezond en dat de programmamakers hun acties daarop aanpassen."

In hoeveel gevallen is Twitter de primaire bron van nieuws?
"Dat valt mee. BNR heeft veel eigen kanalen. Vooral bij grote rampen, lokale drama’s en andere spraakmakende nieuwsmomenten grijpen we wel direct naar de social media om te kijken wat daar gezegd wordt. Verder observeren we vooral en gebruiken we de social media zoals gezegd als 'ogen op de wereld'. Wat gebeurt waar? Wat zijn de sentimenten? Wat zien andere mensen? Daar volgt dan niet altijd direct nieuws uit, maar speelt op de achtergrond natuurlijk wel mee."

Raad jij iedere journalist gebruik van Twitter aan?
"Het is merkbaar dat de hype rond Twitter wat aan het afnemen is. Ik overzie verschillende accounts met wisselende aantallen volgers en ik zie over de gehele linie de activiteit afnemen, en dat hoor ik ook van andere gebruikers. Ik weet dat ik daarmee een beetje vloek in de kerk, maar we moeten er rekening mee houden dat Twitter, net als andere internetsuccessen, niet voor eeuwig blijft bestaan. Als je nu niet instapt, kan het dus zijn dat je de boot compleet mist. En het is maar de vraag wat ervoor in de plaats komt."

Wilt u weten hoe Bas de Vries (bouwer aan NOS Net) en David Haakman (chef NRC Digitaal) denken over Twitter als nieuwsbron?
Lees het op http://www.deredactie.nl/nieuws/twitterjournalistiek
Dit artikel staat ook in de nieuwsbrief van De Redactie. Wilt u deze nieuwsbrief ontvangen, stuur dan een email aan [email]info@deredactie.nl[/email]