De Kerstman koopt ook dit jaar weer in de boekwinkel
Het jaar loopt langzamerhand af, maar niet geruisloos. We zitten midden in een van de drukste perioden voor de boekhandel. Ik zie het als ik de winkels binnenstap, onder andere om te praten over de nieuwe klantenkaart. De stapels boeken zijn hoog, het aanbod is ongelooflijk groot. En je voelt: ook dit jaar wordt het weer waargemaakt.
Kijk alleen al naar de geweldige resultaten van de Sinterklaasverkopen. Dat ‘waarmaken’ is een houding die niet alleen voor deze tijd van het jaar geldt. En het is mooi dat we dit in 2016 konden doen met een motto. David van Reybrouck, die het essay schreef voor de Boekenweek, trok in maart door het land. Hij zag hoeveel werk boekhandelaren verzetten en met hoeveel liefde. Op Facebook schreef hij de klinkende zin: ‘Zonder bezielde boekhandels schrijven wij in het ijle’. Een klap om de oren van die paar diehards die nog steeds denken dat de boekhandelaar een wereldvreemde heerser is over een niet uitnodigende winkel. Onzin. Boekhandelaren zijn begaan met boeken en lezers. Het zijn ondernemers die als geen ander weten hoe je klanten en boeken via een prachtige ervaring bij elkaar brengt.
De uitspraak van Van Reybrouck is niet alleen een constatering maar wijst ook op een grote behoefte: de boekverkoper is bij uitstek de culturele verbinder tussen auteurs (en hun werk) en lezers, die door hem continu worden geïnspireerd om te lezen. Dat motiveert het KBb-team om er alles aan te doen om de boekverkopers te helpen in hun missie, in de winkel en erbuiten. Met dat idee voor ogen konden wij in het voorjaar met succes het BOvdT-programma (deel 1) afsluiten. Boekhandelaren kwamen er gesterkt en vol energie uit. Op weg naar een vitale toekomst. In dezelfde periode vond de ALV plaats die onze organisatie in de gelegenheid stelde om CB-dividend uit te keren en een eerste stap te zetten naar een Kenniscentrum.
Tegelijkertijd is er met volle inzet gewerkt aan een krachtig communicatie- en verbindingsmiddel voor de boekverkoper: de klantenkaart, een landelijk loyaliteitsplatform om meer winkeltraffic, omzet en klantdata voor de boekverkoper te genereren. Medio november ging de kaart live. In 2016 doen er 155 boekhandelaren aan mee. Begin 2017 groeit dat aantal naar ruim 400 deelnemers. Allemaal doordrongen van het feit dat persoonlijk contact met de klant onderscheidend en dus noodzakelijk is, in de winkel én online. Waarom consumenten de lokale boekhandel zo ontzettend belangrijk vinden kun je ook lezen in het boek dat de KBb in oktober overhandigde aan minister Jet Bussemaker. Inderdaad, met de prachtige zin van David van Reybrouck als titel. 190 verhalen over de manieren om minder bekende, soms zelfs totaal onbekende boeken en auteurs onder de aandacht te brengen. 190 boekhandelaren die met een winkel in het hart van een dorp of stad klanten enthousiast krijgen.
Er valt mij nog meer op, telkens als ik boekhandel binnenkom. Je ziet een steeds breder aanbod aan boeken. Literatuur was er altijd al, maar biografieën, historische boeken, boeken van lokale auteurs, lifestyle, hobby’s, reizen, politiek, maatschappelijke onderwerpen…, het aanbod aan boeken is steeds meer een weerslag van alles wat in onze samenleving een rol speelt. En daarmee boren we ook een nieuw publiek aan. Mensen die misschien nog niet eerder – of in ieder geval minder vanzelfsprekend – een boekwinkel binnenstapten. Om die mensen aan te trekken en vervolgens vast te houden – wat we voor elkaar kunnen krijgen met de klantenkaart – is een toekomstvisie die al voorzichtig realiteit begint te worden en waar ik samen met het KBb-team en de boekverkopers onverminderd en met tomeloze energie aan wil blijven werken.
Met veel trots en bevlogenheid groet ik u en wens ik u namens het hele KBb-team een fantastische tijd en feestelijke weken toe!
(bron: Boekbond)
Kijk alleen al naar de geweldige resultaten van de Sinterklaasverkopen. Dat ‘waarmaken’ is een houding die niet alleen voor deze tijd van het jaar geldt. En het is mooi dat we dit in 2016 konden doen met een motto. David van Reybrouck, die het essay schreef voor de Boekenweek, trok in maart door het land. Hij zag hoeveel werk boekhandelaren verzetten en met hoeveel liefde. Op Facebook schreef hij de klinkende zin: ‘Zonder bezielde boekhandels schrijven wij in het ijle’. Een klap om de oren van die paar diehards die nog steeds denken dat de boekhandelaar een wereldvreemde heerser is over een niet uitnodigende winkel. Onzin. Boekhandelaren zijn begaan met boeken en lezers. Het zijn ondernemers die als geen ander weten hoe je klanten en boeken via een prachtige ervaring bij elkaar brengt.
De uitspraak van Van Reybrouck is niet alleen een constatering maar wijst ook op een grote behoefte: de boekverkoper is bij uitstek de culturele verbinder tussen auteurs (en hun werk) en lezers, die door hem continu worden geïnspireerd om te lezen. Dat motiveert het KBb-team om er alles aan te doen om de boekverkopers te helpen in hun missie, in de winkel en erbuiten. Met dat idee voor ogen konden wij in het voorjaar met succes het BOvdT-programma (deel 1) afsluiten. Boekhandelaren kwamen er gesterkt en vol energie uit. Op weg naar een vitale toekomst. In dezelfde periode vond de ALV plaats die onze organisatie in de gelegenheid stelde om CB-dividend uit te keren en een eerste stap te zetten naar een Kenniscentrum.
Tegelijkertijd is er met volle inzet gewerkt aan een krachtig communicatie- en verbindingsmiddel voor de boekverkoper: de klantenkaart, een landelijk loyaliteitsplatform om meer winkeltraffic, omzet en klantdata voor de boekverkoper te genereren. Medio november ging de kaart live. In 2016 doen er 155 boekhandelaren aan mee. Begin 2017 groeit dat aantal naar ruim 400 deelnemers. Allemaal doordrongen van het feit dat persoonlijk contact met de klant onderscheidend en dus noodzakelijk is, in de winkel én online. Waarom consumenten de lokale boekhandel zo ontzettend belangrijk vinden kun je ook lezen in het boek dat de KBb in oktober overhandigde aan minister Jet Bussemaker. Inderdaad, met de prachtige zin van David van Reybrouck als titel. 190 verhalen over de manieren om minder bekende, soms zelfs totaal onbekende boeken en auteurs onder de aandacht te brengen. 190 boekhandelaren die met een winkel in het hart van een dorp of stad klanten enthousiast krijgen.
Er valt mij nog meer op, telkens als ik boekhandel binnenkom. Je ziet een steeds breder aanbod aan boeken. Literatuur was er altijd al, maar biografieën, historische boeken, boeken van lokale auteurs, lifestyle, hobby’s, reizen, politiek, maatschappelijke onderwerpen…, het aanbod aan boeken is steeds meer een weerslag van alles wat in onze samenleving een rol speelt. En daarmee boren we ook een nieuw publiek aan. Mensen die misschien nog niet eerder – of in ieder geval minder vanzelfsprekend – een boekwinkel binnenstapten. Om die mensen aan te trekken en vervolgens vast te houden – wat we voor elkaar kunnen krijgen met de klantenkaart – is een toekomstvisie die al voorzichtig realiteit begint te worden en waar ik samen met het KBb-team en de boekverkopers onverminderd en met tomeloze energie aan wil blijven werken.
Met veel trots en bevlogenheid groet ik u en wens ik u namens het hele KBb-team een fantastische tijd en feestelijke weken toe!
(bron: Boekbond)