Wat doet innovatie?
Ik las dat Uber een KLM voor drones overweegt. Soortgelijk als met de taxi bestel je met de Uber-app een drone die even later komt aanvliegen. Je stapt in. En na een tijdje zo’n 10 meter boven de boomgrens te hebben vertoefd word je keurig op je plek van bestemming afgezet.
Sommige mensen doen dit soort innovaties af als luchtfietserij. Die kijken weg. Anderen kijken er juist halsreikend naar uit. Het lost voor hen kennelijk een concreet en urgent probleem op.
Hoe het zij, (digitale) technologie is vandaag de dag wonderolie en schuurpapier. En ontwikkelt zich sneller dan het absorptievermogen van mening mens en bedrijf. Alles wat gedigitaliseerd kan worden zal gedigitaliseerd worden. En vroeg of laat, maken nieuwe oplossingen oude oplossingen overbodig.
Op dit spanningsveld van oud naar nieuw bevindt zich Renew the Book 2017. Als open innovatie programma inventariseert Renew the Book behoeften aan nieuwe technologie en nieuwe toepassingen in de uitgeefketen. En match dat met startups die prikkelende visies en technologie hebben waarmee werkprocessen en boekconsumptie beter of anders kunnen worden ingericht.
Is dat nodig? Want, sommige mensen die het weten vertellen me dat een boek = een boek. En boeken altijd zullen blijven bestaan.
De vraag is echter of het business model rondom het boek moet veranderen. Of om het plastisch te zeggen: Waar zit het geld?
Kijk eens naar de jeugd. Die doen niet multimediaal, die zijn multimediaal. Lineair TV kijken is on-demand binge-watching geworden. De krant lees je in VR (virtual reality). En boeken, wellicht in AR (augmented reality).
Als digitaal zijn steeds meer vanzelfsprekend is, dan heeft het impact op het mediaconsumptiegedrag. En dan wijzigt ook het voortbrengingsproces en de kosten- en inkomstenverhoudingen.
Giuseppe Tomasi de Lampedusa schreef het al in 1860, in zijn boek Gattopardo: Alles moet veranderen opdat alles hetzelfde zal blijven. Juist daarom is er Renew the Book 2017.
Sander van der Blonk is core mentor van Renew the Book 2017. Hij is bereikbaar via sander@rockstart.com
Sommige mensen doen dit soort innovaties af als luchtfietserij. Die kijken weg. Anderen kijken er juist halsreikend naar uit. Het lost voor hen kennelijk een concreet en urgent probleem op.
Hoe het zij, (digitale) technologie is vandaag de dag wonderolie en schuurpapier. En ontwikkelt zich sneller dan het absorptievermogen van mening mens en bedrijf. Alles wat gedigitaliseerd kan worden zal gedigitaliseerd worden. En vroeg of laat, maken nieuwe oplossingen oude oplossingen overbodig.
Op dit spanningsveld van oud naar nieuw bevindt zich Renew the Book 2017. Als open innovatie programma inventariseert Renew the Book behoeften aan nieuwe technologie en nieuwe toepassingen in de uitgeefketen. En match dat met startups die prikkelende visies en technologie hebben waarmee werkprocessen en boekconsumptie beter of anders kunnen worden ingericht.
Is dat nodig? Want, sommige mensen die het weten vertellen me dat een boek = een boek. En boeken altijd zullen blijven bestaan.
De vraag is echter of het business model rondom het boek moet veranderen. Of om het plastisch te zeggen: Waar zit het geld?
Kijk eens naar de jeugd. Die doen niet multimediaal, die zijn multimediaal. Lineair TV kijken is on-demand binge-watching geworden. De krant lees je in VR (virtual reality). En boeken, wellicht in AR (augmented reality).
Als digitaal zijn steeds meer vanzelfsprekend is, dan heeft het impact op het mediaconsumptiegedrag. En dan wijzigt ook het voortbrengingsproces en de kosten- en inkomstenverhoudingen.
Giuseppe Tomasi de Lampedusa schreef het al in 1860, in zijn boek Gattopardo: Alles moet veranderen opdat alles hetzelfde zal blijven. Juist daarom is er Renew the Book 2017.
Sander van der Blonk is core mentor van Renew the Book 2017. Hij is bereikbaar via sander@rockstart.com