UK: print blijft groeien
De omzet uit digitale content daalde de eerste helft van 2016 met 19% voor uitgevers van vakinformatie in de UK. Educatieve en wetenschappelijke uitgevers zagen wel een groei van resp. 32% en 9% in digitale omzet.
In beide sectoren wist print wel een groei te realiseren: 1% voor educatief en wetenschappelijk en 6% voor uitgevers van vakinformatie. Daarmee lijken de educatieve en wetenschappelijke sector af te steven op een prima jaar, met groei op beide gebieden. Voor uitgevers van vakinformatie is er ondanks de groei in print meer reden tot zorg. De groei bij print is verder vooral te vinden in de segmenten non-fictie, educatie en kinderboeken.
Ook in de UK blijven audioboeken groeien in omzet. In dit segment is de groei jaarlijks bijna 25%.
De invloed van een naderend Brexit is nog niet echt zichtbaar, de export van het fysieke boek binnen de EU nam iets af terwijl de export van digitale content juist weer groeide. Volgens Stephen Lotinga, CEO van de Publishers Association geeft dit aan dat de uitgeefsector een sterke partij is als het gaat om export en dat de uitgeefindustrie dus een belangrijke rol kan spelen in de post-Brexit toekomst. HIj geeft ook aan dat print in de UK verre van dood is. De groei die in 2015 al te zien was bij print zet in 2016 door. Hoewel uitgevers alle voordelen van digitaal uitgeven benutten, blijkt de markt voor print stabiel en vindt de Britse lezer nog steeds dat print voordelen heeft die niet door digitale versies vervangen kunnen worden.
In beide sectoren wist print wel een groei te realiseren: 1% voor educatief en wetenschappelijk en 6% voor uitgevers van vakinformatie. Daarmee lijken de educatieve en wetenschappelijke sector af te steven op een prima jaar, met groei op beide gebieden. Voor uitgevers van vakinformatie is er ondanks de groei in print meer reden tot zorg. De groei bij print is verder vooral te vinden in de segmenten non-fictie, educatie en kinderboeken.
Ook in de UK blijven audioboeken groeien in omzet. In dit segment is de groei jaarlijks bijna 25%.
De invloed van een naderend Brexit is nog niet echt zichtbaar, de export van het fysieke boek binnen de EU nam iets af terwijl de export van digitale content juist weer groeide. Volgens Stephen Lotinga, CEO van de Publishers Association geeft dit aan dat de uitgeefsector een sterke partij is als het gaat om export en dat de uitgeefindustrie dus een belangrijke rol kan spelen in de post-Brexit toekomst. HIj geeft ook aan dat print in de UK verre van dood is. De groei die in 2015 al te zien was bij print zet in 2016 door. Hoewel uitgevers alle voordelen van digitaal uitgeven benutten, blijkt de markt voor print stabiel en vindt de Britse lezer nog steeds dat print voordelen heeft die niet door digitale versies vervangen kunnen worden.