ABN AMRO: Uitgevers laten lange periode van misère achter zich
Nadat uitgevers jarenlang in moeilijk vaarwater hebben gezeten, ziet ABN AMRO positieve signalen voor de sector. Voor het eerst sinds 2008 kwam de omzet in het eerste halfjaar van 2016 weer boven de nullijn. Hiermee lijkt een einde te komen aan een langdurige malaise.
Zo zijn de uitgeverijen in deze periode samen zo'n 30 procent van hun omzet kwijtgeraakt. Het zijn volgens ABN AMRO vooral de professionele en boekenuitgevers die nu goede zaken doen. De omzet op de boekenmarkt (+3,5 procent) steeg in 2015 voor het eerst in zeven jaar. Dagbladen en tijdschriften gaat het nog minder voor de wind, al lijken ook hier de zwaarste jaren de rug.
Digitalisering maakt opmars
De digitalisering van de uitgeverijsector versnelt volgens ABN AMRO. De infrastructuur bij consumenten voor digitaal lezen is vergevorderd: 85 procent beschikt over een smartphone, 70 procent over een tablet en 25 procent over een e-reader. Hierdoor kwam de digitalisering bij dagbladen de laatste jaren in een stroomversnelling. In 2015 steeg het aandeel volledig digitale krantenabonnementen in 2015 naar 13,1 procent. Ook op de boekenmarkt nam de digitalisering toe en is vorig jaar 6,9 procent van de boeken digitaal verkocht.
Prijs doorslaggevend bij digitalisering dagbladen- en boekenmarkt
Volgens ABN AMRO heeft prijs een doorslaggevende rol in de voortgaande digitalisering. "Dagbladuitgevers nemen digitaal uitgeven serieuzer dan in 2008. Bij landelijke dagbladen is het percentage digitale lezers dan ook sterk toegenomen. Uitgevers ontdekken prijs als middel om te groeien in de markt en verdere digitalisering te stimuleren", vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO. "Op de boekenmarkt liggen de prijzen van e-boeken veel lager dan van printboeken en is het verschil alleen maar groter geworden. Terwijl printboeken in prijs stegen, is de prijs van het e-boek juist sterk gedaald. Tussen 2010 en 2015 nam het verschil toe van 13 naar maar liefst 47 procent. Hieruit blijkt dat de e-boekenmarkt zich heeft ontwikkeld tot een meer volwassen markt met papier als premiumproduct."
Het volledige rapport is hier te downloaden.
Zo zijn de uitgeverijen in deze periode samen zo'n 30 procent van hun omzet kwijtgeraakt. Het zijn volgens ABN AMRO vooral de professionele en boekenuitgevers die nu goede zaken doen. De omzet op de boekenmarkt (+3,5 procent) steeg in 2015 voor het eerst in zeven jaar. Dagbladen en tijdschriften gaat het nog minder voor de wind, al lijken ook hier de zwaarste jaren de rug.
Digitalisering maakt opmars
De digitalisering van de uitgeverijsector versnelt volgens ABN AMRO. De infrastructuur bij consumenten voor digitaal lezen is vergevorderd: 85 procent beschikt over een smartphone, 70 procent over een tablet en 25 procent over een e-reader. Hierdoor kwam de digitalisering bij dagbladen de laatste jaren in een stroomversnelling. In 2015 steeg het aandeel volledig digitale krantenabonnementen in 2015 naar 13,1 procent. Ook op de boekenmarkt nam de digitalisering toe en is vorig jaar 6,9 procent van de boeken digitaal verkocht.
Prijs doorslaggevend bij digitalisering dagbladen- en boekenmarkt
Volgens ABN AMRO heeft prijs een doorslaggevende rol in de voortgaande digitalisering. "Dagbladuitgevers nemen digitaal uitgeven serieuzer dan in 2008. Bij landelijke dagbladen is het percentage digitale lezers dan ook sterk toegenomen. Uitgevers ontdekken prijs als middel om te groeien in de markt en verdere digitalisering te stimuleren", vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO. "Op de boekenmarkt liggen de prijzen van e-boeken veel lager dan van printboeken en is het verschil alleen maar groter geworden. Terwijl printboeken in prijs stegen, is de prijs van het e-boek juist sterk gedaald. Tussen 2010 en 2015 nam het verschil toe van 13 naar maar liefst 47 procent. Hieruit blijkt dat de e-boekenmarkt zich heeft ontwikkeld tot een meer volwassen markt met papier als premiumproduct."
Het volledige rapport is hier te downloaden.