​Gebruik open digitale leermiddelen verdubbeld

​Gebruik open digitale leermiddelen verdubbeld
Maandelijks worden Stercollecties gemiddeld 200.000 keer gebruikt. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het vorige schooljaar. Na vijf jaar maken Stercollecties een serieus deel uit van het   gebruikte digitale leermateriaal in het voortgezet onderwijs. Docenten weten de open digitale leerlijnen steeds beter te vinden in een tijd dat scholen aangeven dat de kosten voor leermateriaal de spuigaten uitlopen.  

Sinds de oprichting van Stichting VO-content in 2011 zijn de Stercollecties kwalitatief stevig doorontwikkeld. Tussen 2011 en 2016 zagen 93 Stercollecties voor 10 vakken in het vmbo, havo en vwo het levenslicht. Inhoudelijk zijn de Stercollecties uitgebreid met onder andere eindtoetsen, de koppeling van examenopgaven, video’s van Teleblik, begrippenlijsten en digitale toetsvragen.  

 Technische vooruitgang  
Ook qua technische functies zijn de Stercollecties er flink op vooruit gegaan. Al sinds 2014 is het leermateriaal geschikt voor gebruik op alle tablets en laptops. In 2015 konden docenten voor het eerst het leermateriaal tot op detail aanpassen in Wikiwijs Maken. Gepersonaliseerd leren komt zo voor scholen binnen handbereik.  
Vanaf dit schooljaar kunnen docenten in 3 elektronische leeromgevingen de vorderingen volgen van leerlingen die werken met Stercollecties. Een unicum in de wereld van digitaal leermateriaal. Andere leeromgevingen investeren inmiddels ook in deze technische integratie.  

Ervaringen delen 
De ontwikkeling van Stercollecties is mogelijk gemaakt door de samenwerking van een derde van alle scholen in het voortgezet onderwijs. Ook Eindexamensite.nl en 2 rekenprogramma’s zijn resultaten van deze samenwerking. Reden voor VO-content om haar 5-jarig bestaan te vieren met het Jubileumevent ‘Samenwerken aan Maatwerk, innovatie met open leermateriaal’ op 15 november in Apeldoorn.  

 Paul Rosenmöller (VO-raad) Sjef Drummen (Agora), Michel van Ast (oprichter van The Crowd en lerarenopleider), Jasmijn Kester (Vathorst College), ION DeBattle, Ruud Veltenaar (trendwatcher en friskijker) en andere innovatieve collega’s uit het voortgezet onderwijs gaan in gesprek met de deelnemers