Kookboek van de toekomst

Kookboek van de toekomst


We hebben gehoord dat er zoveel gaat veranderen en dat het zo moeilijk wordt om er geld mee te verdienen. Hoe moet het in de toekomst als onze hele business op zijn kop gaat staan? Nog niemand heeft het gehad over hoe leuk het is dat we nu zoveel dingen digitaal kunnen. Het digitale kookboek heeft heel veel toegewaarde waarde voor de consument.
Kijk, wat fijn dat we nu Jamie kunnen zien snijden of Nigella zien vertellen wat zij vanavond voor haar vrienden gaan koken.
Ja? Maar wat hebben uitgevers er dan aan? Er worden steeds minder boeken verkocht. Hoe moeten wij geld verdienen aan digitalisering van kookboeken?
Nou, dat is een van de dingen die het zo leuk maakt. We kunnen nu eindelijk al onze krachten bundelen en bijvoorbeeld samen een kookplatform maken.
We stellen voor: ons Icook/superchefidee
Heu?
Denk aan iTunes (voor degene die het niet kent laten we het hier even zien. Alle platen digitaal, je kunt 1 nummer kopen voor 99 cent. Hele albums voor 10 euro. De platenindustrie stond jaren geleden voor dezelfde uitdaging: ook voor hen was het moeilijk om te bedenken hoe ze digitaal zouden moeten gaan zonder omzet te verliezen.
Laten we dit vertalen naar de kookboekenwereld. Je staat met een aubergine in de keuken en denkt goh, hoe ging dat lekkere recept met die aubergine ook alweer? In welke boek stond dat? Nu tikken al veel mensen een ingrediënt dan maar in op internet, in de hoop dat ze het vinden, 9 van de 10 recepten uit kookboeken zijn immers overgenomen op een website op internet. Maar er is een wildgroei aan recepten, je weet niet waar ze vandaan komen, je moet nog steeds ver googlen voordat je dat ene recept tegen komt. En dan is het ook nog vaak zonder bronvermelding.
Stel je nu eens voor dat er een app of programma is dat Icook heet. Waar je naar toe gaat, zoals je nu naar Itunes gaat en een singletje zoekt. Je tikt daar je zoekterm: aubergine bijvoorbeeld en krijgt dan meteen alle recepten met aubergine.
Ja, maar wat is dan het verschil met internet?
Nou, het leuke is dat je alle recepten van alle goede in NL verkrijgbare kookboeken in Icook staan. Goede recepten, je kunt zien waar ze vandaan komen, je krijgt extra informatie. En nog een voordeel is dat de app meedenkt over je smaakvoorkeuren en dat je je eigen kookschrift kunt samenstellen. Net zoals de playlist in itunes. Dus je eigen persoonlijke kookboek op je ipad in de keuken, superhandig.
Maar wat hebben uitgevers daaraan?
Nou in plaats van dat al jouw recepten op internet worden gepleurd (of dat je een kookboek op de markt gooit en verder geen contact meer hebt met de lezer) en dat je je lezers/klanten kwijt bent, kun je je lezer aan je binden. Klantgegevens zijn natuurlijk van onschatbare waarde. Je kunt de klant volgen, je weet zijn voorkeuren, je weet wanneer hij zoekt, je kunt direct reclame maken voor je boeken plus verdienen aan losse recepten, vergelijk single kopen bij Itunes. Dat lijkt peanuts, maar van itunes weten we dat dat behoorlijk in de papieren kan lopen.
En hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Bij ieder papieren kookboeken kun je als consument voor bv. 5 euro meer de hele digitale content van recepten aanschaffen inclusief beeld. Je krijgt een unieke downloadcode. Mensen laden met de code de digitale content in hun Icook app (die gratis te downloaden op de sites van iedere uitgever en ook in de appstore etc) in en de volgende keer dat ze inloggen) een recept zoeken, komen die recepten uit het gekochte kookboek naar boven.
Wil je toch een nieuw recept uitproberen, dan koop je dat recept en beeld bijvoorbeeld voor een kwartje, of een euro, in ieder geval een relatief laag bedrag. Zodra je dit recept aankoopt, belandt hij ook in je favorieten en heb je dus je eigen kookschrift. De uitgever krijgt op dit moment weer alle gegevens van de aankoop en van de klant. Bovendien komt bij ieder recept het covertje te staan van het kookboek, wat recensies van andere gebruikers enz. En wordt hij getriggerd om het papieren in een klik bij de uitgever of bij een online boekhandel te kopen.
Ook kun je de consument op dit moment verleiden om nog meer recepten te kopen die bij hem passen.
Dus de klant staat weer in de keuken met die aubergine? En nu wat?
De iPad hangt in de keuken. De klant logt in de app in, zoekt 'Aubergine met mozarella', en daar komt een lijst met recepten naar boven. Met daarbij informatie uit welk boek, van welke auteur. Wil de klant per ongeluk een recept aankopen wat hij al eerder heeft aangeschaft, dan krijgt hij een seintje dat hij al voor heeft betaald (Net als in iTunes). Hij krijgt suggesties voor een ander soortgelijk recept. Is het een nieuw recept voor hem, dan kan ie dat recept aanschaffen en is dit ook het moment om hem te verleiden om alsnog het papieren boek te kopen.
Aanvullende ideeen?
Ja je kunt op vakantie met gps zien waar je bent en daaromheen streekrecepten in je app zetten. Je kunt aantekeningen maken bij de recepten, je kunt erover praten, filmpjes natuurlijk, er zijn ook talloze commerciële mogelijkheden.
Goed idee! En hoe gaan we dat doen?
Een platform/app als dit heeft alleen maar kans van slagen als we met zijn alleen bereid zijn hieraan mee te doen en er dus ook in te investeren. Dus alle uitgevers van Nederland moeten hieraan meewerken, want er moet een groot aanbod van recepten zijn.
Hoe gaat dat met rechten en de administratie daaromheen?
Vanaf nu is het belangrijk om bij contracten afspraken te maken over rechten voor digitale dragers. In de app moeten we meteen een royalty generator meenemen om royalties automatisch over te kunnen dragen aan auteur en evt fotograaf.
Wie gaat het betalen?
Dit idee kan worden uitgewerkt in het project Uitgeverij van de Toekomst. Zij vinden het een perfect idee om met partner-uitgevers in dit kader uit te werken. Dus iedere uitgever die zelf mee kan en wil investeren, krijgt ook nog s een flinke pot subsidie van de overheid zodat we het samen tot een succes kunnen maken.
Maar waarom dan nog papieren boeken?
Omdat een kookboek natuurlijk zoveel meer is dan alleen maar informatie-overdracht. Een kookboek is inspiratie en aspiratie. Als je naar de foto’s kijkt en de recepten leest loopt het water je in de mond als het goed is en stel je je voor dat ook bij jou thuis het zo gezellig kan zijn, met vrienden aan lange tafels met lekker eten en drinken erop.
Die behoefte blijft bestaan: aan mooie, fijne kookboeken die met passie worden gemaakt. En die blijven wij ook zeker maken!

(auteurs: Claudette Halkes & Annemarieke Piers)