Nieuwsmerken gegijzeld door Facebook
Veel nieuwsmerken zijn qua bezoekers sterk afhankelijk van Facebook, maar Facebook houdt steeds meer bezoekers binnen het eigen platform. De omgang met het platform is dan ook vaak een grote worsteling, blijkt uit onderzoek voor De Stand van de Nieuwsmedia. 'Facebook is de vijand die je maar beter te vriend kunt houden.'
Facebook is een onvermijdelijke bondgenoot voor veel nieuwsmedia. Het platform vergroot het bereik en interactie met het publiek, maar haalt het eigen businessmodel tegelijkertijd onderuit. Nieuwe functies als bijvoorbeeld Instant Articles houden bezoekers steeds meer op het sociale platform, waardoor de bezoekerscijfers en advertentie-inkomsten van mediapartijen onder druk komen te staan. Facebook bepaalt de spelregels, nieuwsmedia kunnen niet anders dan meedoen.
Kleine media hebben trouwer publiek dan grote merken
De gedwongen omgang met Facebook dwingt media creatief te zijn. Uit onderzoek onder 58 Nederlandse mediamerken blijkt dat grote spelers als RTL, Metro en De Telegraaf de meeste likes en comments hebben op Facebook, maar kleine mediapartijen lukt het veel beter een trouw publiek aan zich te binden. Opvallend veel regionale omroepen hebben een trouwe schare Facebookfans die doorgaans binnen een uur reageren op posts. Ook actualiteitenrubriek EenVandaag en Hart van Nederland hebben opvallend meer trouwe volgers dan de grote mediapartijen.
Het volledige onderzoek naar de visie van Nederlandse nieuwsmakers op de inzet van Facebook is hier (https://www.svdj.nl/nieuws/facebook-vriend-of-vijand-voor-nieuwsmakers) te vinden, net als een longread (https://www.svdj.nl/longread/) over de actuele stand van de Nederlandse journalistieke sector.
De Stand van de Nieuwsmedia
Het hele jaar door brengt De Stand van de Nieuwsmedia de laatste cijfers en analyses over de stand van zaken in de journalistieke sector. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek werkt hierbij samen met de Hogeschool Utrecht en publiceert alle resultaten op www.svdj.nl/nieuwsstand.
Facebook is een onvermijdelijke bondgenoot voor veel nieuwsmedia. Het platform vergroot het bereik en interactie met het publiek, maar haalt het eigen businessmodel tegelijkertijd onderuit. Nieuwe functies als bijvoorbeeld Instant Articles houden bezoekers steeds meer op het sociale platform, waardoor de bezoekerscijfers en advertentie-inkomsten van mediapartijen onder druk komen te staan. Facebook bepaalt de spelregels, nieuwsmedia kunnen niet anders dan meedoen.
Kleine media hebben trouwer publiek dan grote merken
De gedwongen omgang met Facebook dwingt media creatief te zijn. Uit onderzoek onder 58 Nederlandse mediamerken blijkt dat grote spelers als RTL, Metro en De Telegraaf de meeste likes en comments hebben op Facebook, maar kleine mediapartijen lukt het veel beter een trouw publiek aan zich te binden. Opvallend veel regionale omroepen hebben een trouwe schare Facebookfans die doorgaans binnen een uur reageren op posts. Ook actualiteitenrubriek EenVandaag en Hart van Nederland hebben opvallend meer trouwe volgers dan de grote mediapartijen.
Het volledige onderzoek naar de visie van Nederlandse nieuwsmakers op de inzet van Facebook is hier (https://www.svdj.nl/nieuws/facebook-vriend-of-vijand-voor-nieuwsmakers) te vinden, net als een longread (https://www.svdj.nl/longread/) over de actuele stand van de Nederlandse journalistieke sector.
De Stand van de Nieuwsmedia
Het hele jaar door brengt De Stand van de Nieuwsmedia de laatste cijfers en analyses over de stand van zaken in de journalistieke sector. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek werkt hierbij samen met de Hogeschool Utrecht en publiceert alle resultaten op www.svdj.nl/nieuwsstand.