Blink wint wederom Europese awards
Uitgever Blink heeft vandaag tijdens de Europese Comenius EduMedia Awards wederom twee medailles mogen ontvangen. De nieuwe muziekmethode Kazoo en het thema Smart Life, over computational thinking en programmeren, vielen in de prijzen. Het is voor het vierde jaar op een rij dat de digitale concepten van Blink worden onderscheiden als leermiddelen die uitblinken op het gebied van didactiek en ICT.
Jorien Castelein, directeur van Blink: ‘We vinden het heel bijzonder dat we weer twee medailles in ontvangst mogen nemen. Ook bij de nieuwe muziekmethode Kazoo en het projectthema Smart Life zijn we bij het ontwikkelen uitgegaan van de behoeftes van de kinderen en de mogelijkheden die digitalisering ons biedt. We maken kinderen nieuwsgierig en laten ze vooral veel zelf ervaren en ontdekken. Doordat kinderen actief aan de slag gaan, ontwikkelen ze zich sneller en verhogen we de leeropbrengst.’
Kazoo: Samen muziek beleven
Samen met Het Koninklijk Concertgebouw heeft Blink de nieuwe lesmethode Kazoo ontwikkeld. Kazoo laat kinderen actief muziek ontdekken en beleven. De ontwikkeling samen met leerkrachten, leerlingen, artiesten en experts maakt Kazoo tot een unieke en innovatieve digitale lesmethode. Elke les is gebaseerd op een thema waarin een bekende artiest centraal staat. Marco Borsato, DJ Martin Garrix, Nielson en Tania Kross zijn enkele bekende artiesten die hun medewerking al hebben verleend. Inmiddels hebben ruim 3.000 docenten zich ingeschreven op de proeflessen van Kazoo.
De jury prees de methode om het brede muzikale pallet. “Kazoo ontwikkelt de muzikale smaak van de kinderen en draagt bij aan de sociaal-emotionele en cognitieve competenties.
De vruchtbare samenwerking tussen Blink en Het Concertgebouw heeft geleid tot een vernieuwend didactische concept en een originele multimediale aanpak.”
Programmeren met Smart Life
Het projectthema Smart Life is in samenwerking met Q42 en CodeUur ontwikkeld en is onderdeel van de methode Blink Wereld voor wereldoriëntatie. Kinderen ontdekken de basisprincipes van het programmeren en gaan vervolgens zelf aan de slag met een speciaal hiervoor gebouwde programmeertool. In vijf lessen leren de kinderen aan de hand van een centrale vraag hoe ze hun leven 'Smart' kunnen maken met innovatieve ideeën en door te programmeren.
Het thema is de afgelopen weken door ruim 25.000 kinderen gedaan en er zijn bijna 200 ontwerpen voor een smart leven ingezonden.
De jury zei over het thema: “Smart life laat kinderen kennis maken met de wereld van het ‘internet of things'. Dit doen ze middels een enthousiasmerende aanpak waarin kinderen onderdeel van het Junior Computer Lab zijn. Het thema is breder dan alleen computational thinking en programmeren want ook vaardigheden als samenwerken komen aan bod. En een groot voordeel: de leerkracht hoeft niet zelf te kunnen programmeren.”
Gerenommeerde Europese onderscheiding
De Comenius EduMedia Awards worden jaarlijks in Berlijn uitgereikt door het wetenschappelijk Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie (GPI). Deze prestigieuze Europese onderscheiding voor innovatieve educatieve producten wordt uitgereikt aan veelbelovende en betekenisvolle concepten op het gebied van multimedia en educatieve technologie. Dit jaar waren er 160 inzendingen uit meer dan 20 landen, zowel binnen als buiten Europa. Er zijn in totaal 17 medailles uitgereikt.
Jorien Castelein, directeur van Blink: ‘We vinden het heel bijzonder dat we weer twee medailles in ontvangst mogen nemen. Ook bij de nieuwe muziekmethode Kazoo en het projectthema Smart Life zijn we bij het ontwikkelen uitgegaan van de behoeftes van de kinderen en de mogelijkheden die digitalisering ons biedt. We maken kinderen nieuwsgierig en laten ze vooral veel zelf ervaren en ontdekken. Doordat kinderen actief aan de slag gaan, ontwikkelen ze zich sneller en verhogen we de leeropbrengst.’
Kazoo: Samen muziek beleven
Samen met Het Koninklijk Concertgebouw heeft Blink de nieuwe lesmethode Kazoo ontwikkeld. Kazoo laat kinderen actief muziek ontdekken en beleven. De ontwikkeling samen met leerkrachten, leerlingen, artiesten en experts maakt Kazoo tot een unieke en innovatieve digitale lesmethode. Elke les is gebaseerd op een thema waarin een bekende artiest centraal staat. Marco Borsato, DJ Martin Garrix, Nielson en Tania Kross zijn enkele bekende artiesten die hun medewerking al hebben verleend. Inmiddels hebben ruim 3.000 docenten zich ingeschreven op de proeflessen van Kazoo.
De jury prees de methode om het brede muzikale pallet. “Kazoo ontwikkelt de muzikale smaak van de kinderen en draagt bij aan de sociaal-emotionele en cognitieve competenties.
De vruchtbare samenwerking tussen Blink en Het Concertgebouw heeft geleid tot een vernieuwend didactische concept en een originele multimediale aanpak.”
Programmeren met Smart Life
Het projectthema Smart Life is in samenwerking met Q42 en CodeUur ontwikkeld en is onderdeel van de methode Blink Wereld voor wereldoriëntatie. Kinderen ontdekken de basisprincipes van het programmeren en gaan vervolgens zelf aan de slag met een speciaal hiervoor gebouwde programmeertool. In vijf lessen leren de kinderen aan de hand van een centrale vraag hoe ze hun leven 'Smart' kunnen maken met innovatieve ideeën en door te programmeren.
Het thema is de afgelopen weken door ruim 25.000 kinderen gedaan en er zijn bijna 200 ontwerpen voor een smart leven ingezonden.
De jury zei over het thema: “Smart life laat kinderen kennis maken met de wereld van het ‘internet of things'. Dit doen ze middels een enthousiasmerende aanpak waarin kinderen onderdeel van het Junior Computer Lab zijn. Het thema is breder dan alleen computational thinking en programmeren want ook vaardigheden als samenwerken komen aan bod. En een groot voordeel: de leerkracht hoeft niet zelf te kunnen programmeren.”
Gerenommeerde Europese onderscheiding
De Comenius EduMedia Awards worden jaarlijks in Berlijn uitgereikt door het wetenschappelijk Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie (GPI). Deze prestigieuze Europese onderscheiding voor innovatieve educatieve producten wordt uitgereikt aan veelbelovende en betekenisvolle concepten op het gebied van multimedia en educatieve technologie. Dit jaar waren er 160 inzendingen uit meer dan 20 landen, zowel binnen als buiten Europa. Er zijn in totaal 17 medailles uitgereikt.