Stagneert de opmars van digitaal lezen?

Stagneert de opmars van digitaal lezen?

 
Andere methode, zelfde trend
Maar nu heeft ook de Codex Group, in een onderzoek onder 4992 boekenkopers, geconstateerd dat het aandeel e-books gedaald is: van 35,9 % in april 2015 naar 32,4 % in april 2016. Over de exacte percentages is dus nog geen overeenstemming, maar over de trend wel. Een kanttekening is wel dat gedrukte boeken het afgelopen jaar duurder zijn geworden en dus voor een hogere omzet bij een gelijk aantal exemplaren zorgen. Daar staat tegenover dat het e-book dan relatief goedkoper en dus aantrekkelijker is geworden. Blijkbaar is prijs niet de enige factor die de keuze bepaalt.
 
Verklaringen
Dan de reden. Zijn het de appraten die toch niet zo prettig lezen als papier, of is de consument een beetje moe van ‘digitaal is altijd beter’?
De klassieke e-reader met e-inkt-scherm is ook in de VS nog steeds het meest gebruikte apparaat om mee te lezen en om e-books mee te kopen, maar het aantal mensen dat zo’n apparaat in huis heeft is beperkt. Slechts 34 % van de lezende bevolking heeft zo’n apparaat, maar ze zijn goed voor 55 % van de tijd die aan digitaal lezen wordt gespendeerd en voor 59 % van de aankopen. 66 % van de lezende bevolking heeft een tablet. De totale leestijd daarop is 28 %. Bij smartphones is het bezet 73 % en de leestijd 12 %. De populariteit van het belangrijkste leesapparaat is wel tanende: de verkoop van nieuwe e-readers al drie over het hoogtepunt heen.

Is de consument een beetje moe van ‘digitaal is altijd beter’?

Zijn we dan schermmoe? Volgens het onderzoek van Codex wel. 25% van de boekkopers gaf aan minder tijd op digitale appraten door te willen brengen, bij de groep van 18 tot 24 jaar oud is dat zelfs 37 %. Nu is dat 5 uur per dag. Vooral de jongeren geven aan dat digitaal lezen hun eerste keuze was, maar dat ze nu vaker voor papier kiezen.
 
Prijs niet allesbepalend
Ook de verbeterde economie kan een verklaring zijn: nu veel mensen iets meer te besteden hebben, is de meerprijs van papier minder van belang. Een nieuwe techniek moet véél aantrekkelijker zijn dan de bestaande, anders stappen mensen niet graag over. Ten slotte is er nog een verklaring op basis van de verdwenen digitale lezers. Als de digitale lezers helemaal afhaken en bijvoorbeeld volledig op video overstappen, terwijl een deel van de papieren lezers wel terugkeren naar de markt, neemt het relatieve aandeel van papier toe.
 
Iets mee doen?
De echte daling is pas over één jaar gemeten en kan dus ook van allerlei toevalligheden afhangen. Maar als je de afvlakking van de groei in de jaren ervoor meeneemt, is wel sprake van langjarige trend. Digitaal lezen is zeker niet ‘voorbij’ net zo min als lezen van papier dat ooit geweest is. Het is wel duidelijk dat alleen het gemak van de digitale drager niet genoeg is om lezers massaal aan het digitaal lezen te krijgen.