Sweek : ‘De toekomst van lezen en publiceren’
Sweek is een platform voor lezen en schrijven waarvan Sabine van der Plas één van de co-founders. Sweek is een app waarmee schrijvers hun verhalen kunnen publiceren en waarop lezers die verhalen kunnen lezen en delen. De app biedt mogelijkheden om als lezer gratis auteurs te volgen en om je leeservaringen via allerlei social media te delen. Schrijvers kunnen hun verhalen uploaden en hebben met Sweek een direct publicatieplatform.
Dat het allemaal rond een app is opgebouwd is niet toevallig. “De smartphone is het medium van nu en de toekomst. De meeste jongeren lezen inmiddels nagenoeg alleen op hun mobiel”, zegt Van Bekkum. "Daarom bieden we een comfortabele leeservaring voor de smartphone." De bijbehorende website is voornamelijk bedoeld voor de auteurs, omdat het schrijven en uploaden nog net iets makkelijker is via een traditionele site.
Het platform is niet alleen voor self-publishing schrijvers, maar kan ook door uitgevers en auteurs ingezet worden ter ondersteuning van hun marketing. “Auteurs en uitgevers doen eigenlijk heel erg weinig met sociale media. Sweek geeft hen een platform waarop ze een groot lezerspubliek kunnen bereiken. We verzamelen heel veel informatie over gebruikers en zo kunnen we uitgevers en auteurs informeren over wie hun lezers zijn - inclusief hun leesgedrag - en wat de nieuwste trends zijn. Ook kunnen we ze direct in contact brengen met de voor hen relevante doelgroep.”
Sweek is gratis voor zowel de schrijver als voor de lezer, dus de voor de hand liggende vraag is waar het verdienmodel zit.Zowel de schrijver als de lezer verplaatst zich naar ‘never ending stories’ die meer ‘chapter driven’ zijn
Van Bekkum legt uit dat er een aantal verdienmodellen zijn. Voor schrijvers is dat de mogelijkheid om hun verhalen uiteindelijk ook in e-boek of in print te verspreiden, daar biedt het platform van MyBestseller de mogelijkheden voor. Daarnaast zijn de big data, de data die Sweek over gebruikers opslaat, voor veel partijen aantrekkelijk. Als laatste wijst hij er ook op dat uitgevers Sweek kunnen gebruiken om auteurs of titels onder de aandacht te brengen.
De toekomst van lezen lijkt volgens Van Bekkum op het kijken naar series op kanalen als Netflix. “Zowel de schrijver als de lezer verplaatst zich naar ‘never ending stories’ die meer ‘chapter driven’ zijn. Solitaire schrijvers worden teams”. Ook korte verhalen en serialized writing passen bij de nieuwe generatie.
“We hebben de afgelopen twee jaar gekeken naar alle ontwikkelingen op het gebied van mobiel en onderzoek gedaan naar lezen op mobiel. Lezen wordt social door mobiel, de huidige generatie stapt geen boekhandel meer binnen. Gratis weggeven zorgt voor een fanbase en dat leidt zeker tot conversie. Dat moet dan wel tegen een goede prijs, bijvoorbeeld een e-boek van rond de 5 euro”. Volgens Van Bekkum zijn dit de nieuwe modellen, die het lezen een impuls geven.
Platforms als Sweek moeten niet als bedreiging worden gezien, maar als aanvulling op het uitgeefmodel, vindt Sabine van der Plas. Zij wijst op het succes van Wattpad in Canada: “Wattpad is een zelfde soort platform als Sweek. Het heeft 40 miljoen gebruikers, met name in Noord-Amerika. Uitgevers gebruiken het platform om talenten te vinden.” Daarmee kunnen uitgevers en Sweek elkaar juist versterken.
Van Bekkum en Van de Plas gebruiken hiervoor onderstaand model om te laten zien hoe de drie partijen elkaar positief kunnen beïnvloeden: de traditionele uitgever, de self-publishing auteur en mobile publishing platforms. “De uitdaging voor traditionele uitgevers is om deze kansen te integreren in hun strategie".