Ilja Gort begint eigen uitgeverij
Het is bijna eerder regel dan uitzondering: succesvolle auteurs die het zelf gaan doen. De volgende is wijnboer, schrijver en televisiemaker Ilja Gort die een eigen uitgeverij begint.
Gort, van wiens eerste boek 'Leven als Gort in Frankrijk' meer dan 250.000 exemplaren werden verkocht, heeft inmiddels vijftien boeken op zijn naam staan die vanaf vandaag zullen worden uitgegeven door zijn uitgeverij 'Slurp Publishers' (genoemd naar Gorts wijn 'Slurp').
Gorts boeken werden eerder uitgegeven door o.a. uitgeverij AW Bruna en Lebowski.
Het eerste boek dat Slurp Publishers publiceert, is een herschreven uitgave van Gorts roman De Vrouwenslagerij. In de planning staan De Franse Slag, een nieuw boek in de Slurp-reeks, een kookboek Chateaukoken voor iedereen, en De Vulkaan, een nieuwe roman.
'We beginnen met De Vrouwenslagerij,' vertelt Gort, die afwisselend verblijft op zijn kasteel in Frankrijk en in Amsterdam. 'Toen de derde druk van het boek was uitverkocht en we wilden gaan herdrukken, las ik het manuscript nog eens door. Er stonden een paar kapitale blunders in. Ik heb me toen een maand lang teruggetrokken in de torenkamer van mijn Franse château en het boek van kop tot staart opnieuw geschreven. Daarna vonden we het zo veel sterker geworden, dat we besloten dat het boek ook een nieuw omslag verdiende.'
Hiervoor werd de Amsterdamse ontwerper Stef van Zimmeren gevraagd, die onder de artiestennaam Riesenkind vele bekroonde boekomslagen ontwierp.
'Stef heeft er zo'n fantastische omslag voor bedacht,' zegt Gort, 'dat ik vond dat het boek binnen ieders bereik moest komen. Dus hebben we de prijs veranderd van Euro17,95 naar Euro12,50. Een sociaalvoelende prijsverlaging; mijn communistische vader zou trots op me zijn geweest.'
Gort, van wiens eerste boek 'Leven als Gort in Frankrijk' meer dan 250.000 exemplaren werden verkocht, heeft inmiddels vijftien boeken op zijn naam staan die vanaf vandaag zullen worden uitgegeven door zijn uitgeverij 'Slurp Publishers' (genoemd naar Gorts wijn 'Slurp').
Gorts boeken werden eerder uitgegeven door o.a. uitgeverij AW Bruna en Lebowski.
'Het ontwerp en de productie van het drukwerk verzorgt mijn geliefde, grafisch ontwerpster Caroline d'Hollosy, en voor de redactie en de marketing zijn tegenwoordig hele goede specialisten op free lance basis in te huren. Daar komt bij dat ik het prettig vind om de productie in Nederland te houden en niet in China of India, zoals steeds vaker gebeurt.''Voor een klassieke uitgeverij zie ik eigenlijk steeds minder toegevoegde waarde'
Het eerste boek dat Slurp Publishers publiceert, is een herschreven uitgave van Gorts roman De Vrouwenslagerij. In de planning staan De Franse Slag, een nieuw boek in de Slurp-reeks, een kookboek Chateaukoken voor iedereen, en De Vulkaan, een nieuwe roman.
'We beginnen met De Vrouwenslagerij,' vertelt Gort, die afwisselend verblijft op zijn kasteel in Frankrijk en in Amsterdam. 'Toen de derde druk van het boek was uitverkocht en we wilden gaan herdrukken, las ik het manuscript nog eens door. Er stonden een paar kapitale blunders in. Ik heb me toen een maand lang teruggetrokken in de torenkamer van mijn Franse château en het boek van kop tot staart opnieuw geschreven. Daarna vonden we het zo veel sterker geworden, dat we besloten dat het boek ook een nieuw omslag verdiende.'
Hiervoor werd de Amsterdamse ontwerper Stef van Zimmeren gevraagd, die onder de artiestennaam Riesenkind vele bekroonde boekomslagen ontwierp.
'Stef heeft er zo'n fantastische omslag voor bedacht,' zegt Gort, 'dat ik vond dat het boek binnen ieders bereik moest komen. Dus hebben we de prijs veranderd van Euro17,95 naar Euro12,50. Een sociaalvoelende prijsverlaging; mijn communistische vader zou trots op me zijn geweest.'